© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Dr. Balys Vaitkus, 2011
M.K.Čiurlionio vargonininkų konkursas:
žvilgsnis iš šalies
Reikšmingas sutapimas: šiais metais, kai minime
žymiojo mūsų kūrėjo 100-ąsias mirties metines, įvyko
jau dvyliktasis tarptautinis M.K.Čiurlionio pianistų ir
vargonininkų konkursas. Malonu, kad rugsėjo 14-23
dienomis jame varžėsi rekordiškai daug ir pianistų, ir
vargonininkų. Išoriškai pianistų ir vargonininkų
konkursus siejo naujas renginio simbolis – žuvėdros
siluetas iš M.K.Čiurlionio “Jūros sonatos” Allegro, bet
savo vidinėmis nuotaikomis, eiga ir rezultatais konkursai
gerokai skyrėsi.
Tarp 23 pirmo vargonininkų turo dalyvių - net septyni
Lenkijos, penki Lietuvos, keturi Latvijos, po du Rusijos,
Baltarusijos ir Pietų Korėjos pasiuntiniai, vienas
Austrijos atstovas. Keliais naujais vardais, lyginant su
praėjusiais konkursais, praturtėjusi vargonininkų žiuri,
vadovaujama prof. Andrzejaus Chorosińskio (Lenkija),
nugalėtojais pripažino lietuvę Karoliną Juodelytę (I
premija ir net penki specialieji prizai) bei lenkus Łukaszą
Mosurą (II premija ir prizas už geriausią specialiai
konkursui parašyto lietuviško kūrinio atlikimą) ir
Jakubą Pankowiaką (III premija ir prizas už geriausią
J.S.Bacho kūrinio atlikimą). Diplomai atiteko korėjietei
Yeonju-Sarah Kim, latvei Jacintai Bicanei ir lietuvei
Dovilei Savickaitei. Nurimus aistroms ir išsisklaidžius ne
vieną konkursantą lydėjusiai įtampai, maga pasidalinti
kai kuriais pastebėjimais.
Žvalgantis po archyvinę M.K.Čiurlionio vargonininkų
konkurso medžiagą nesunku pastebėti, kad šį konkursą
dažniausiai renkasi jauni, dar nepripažinti muzikantai -
jame nedalyvavo nė vienas vargonininkas, jau iki tol
spėjęs sužibėti pasaulinio garso varžytuvėse. Kita vertus,
konkursas Lietuvoje kai kuriems iš jų kaip tik tapo
sėkminga starto aikštele: 1999-ųjų I premijos laureatas
čekas P.Kohoutas po metų triumfavo Musashino
konkurse Japonijoje, korėjietis Dong Ill Shinas (1999 m.,
II premija) 2006-aisiais buvo įvertintas Šartro
(Prancūzija) konkurso Grand Prix, charizmatiškąją
2003-ųjų M.K.Čiurlionio konkurso nugalėtoją belgę Els
Biesemans fortūna globojo “Prahos pavasario” (Čekija,
2006) konkurse, o austras Matthiasas Maierhoferis
(2003 m., II premija) 2007-aisiais pelnė pirmuosius
laurus prestižiniame Niurnbergo (Vokietija) konkurse.
Deja, nuosekliai išklausius tiek praėjusį, tiek ir šiųmetį
M.K.Čiurlionio vargonininkų konkursus, kuriuos abu
laimėjo Lietuvos atstovės, tikėtis panašaus tęsinio būtų
perdėm optimistiška.
Gal nebūsiu vienas manantis, kad tarp vargonininkų
šiemet aiškaus lyderio nebuvo. Skirtinguose turuose
sužibėdavo vis kiti atlikėjai, tačiau tai negarantavo, kad
išvysime juos kitame etape. Ir priešingai, buvo tokių,
kurie su savo nekintančia, nors kai kada ir ne itin
patrauklia atlikimo konstanta nužygiavo iki pat finalo
regalijų. Lietuviai šiame konkurse, net ir nepabrėžiant
K.Juodelytės ir D.Savickaitės pasiekimų, gėdos
nepadarė: kiekvienas atskleidė savo veidą, charakterį,
išmanymą.
Du iš mūsiškių - bendraamžiai studentai: šiemet
Bakalauro studijas Kopenhagos (Danija) Karališkojoje
muzikos akademijoje baigęs kaunietis Vaidas Alaunė ir
LMTA ketvirto kurso studentė K.Juodelytė. Nors
konkursas jiems susiklostė nevienodai, tačiau du turus
sėkmingai grojusio V.Alaunės nepastebėti buvo
neįmanoma, ypač ausį malonino labai stilingai
pasirinktos registruotės. Natūraliai emocionalų jo
muzikavimą gal kiek blaškė jaunatviškas
nutrūktgalviškumas ir ne visuomet konkretus tušė. Gi
K.Juodelytei pats pirmasis tarptautinis konkursas tapo
tikra žvaigždžių valanda! Jos grojimas visuose turuose
pasižymėjo tvarka ir stabilumu, iki kraštutinumų
išpuoselėta agogika, itin profesionaliai suręstomis
brandžiomis kūrinių registruotėmis. Nedrąsu būtų teigti,
kad tai visu šimtu procentų savarankiškas pačios
merginos darbas, bet įdėtos pastangos pasiteisino su
kaupu, ypač konkurso finale: M.K.Čiurlionio Fuga b-
moll buvo kone etaloninė, vientisa, sukaupta, F.Latėno
“Švytėjimas” - skaidrus ir spindintis lyg krištolas, iš
statiškų akordų sudėliotoje J.Tamulionio “Maldoje”
registrais gražiai sukurtas kylančios ir atslūgstančios
garso bangos vaizdinys. Bet iki finalinėje programoje
skambėjusios O.Messiaeno meditacijos “Dievas tarp
mūsų” Karolinai dar teks užaugti... Neįmanoma šios
muzikos “atrakinti” į ją žvelgiant pedagogo akimis: yra
dalykų, kuriuos nuo pradžios iki pabaigos tenka pajausti
pačiam, antraip jie netenka pusės ar net daugiau vidinės
jėgos.
Bendrame kontekste solidžiai atrodė konkurso
diplomante tapusi LMTA, Leipcigo ir Amsterdamo
aukštųjų muzikos mokyklų absolventė D.Savickaitė,
beje, M.K.Čiurlionio konkurse dalyvavusi jau trečią
kartą. Jos patirtis, teorinės įvairių muzikos stilių žinios
bei visą konkursą lydėjęs ryžtingas nusiteikimas,
susikaupimas davė puikių vaisių: buvo akivaizdu, kad
vargonai ir Dovilė - tai visuma, kurioje ne vargonai valdo
žmogų, o žmogus - vargonus. Jau pirmajame ture jos
atliekamų G.Böhmo Preliudo ir fugos C-dur bei
J.S.Bacho antrosios Sonatos buvo galima klausytis su
pasigėrėjimu, mėgaujantis organiška muzikos tėkme.
Įtaigiai trečiajame ture ji perteikė V.Bartulio miniatiūrą
“Mėnulio šviesa” - spėčiau, kad girdėjome vieną iš
gražiausių pjesės “perskaitymų” per visą laiką, kai ji
skamba konkurse (nuo 1999-ųjų). Kiek kontroversiška,
neleidusi parodyti naujų, lig tol neatskleistų talento
briaunų buvo Dovilės laisvoji programa, atlikta finale:
pasirinkusi dar vieną J.S.Bacho kūrinį, Preliudą ir fugą
e-moll, ji susisaistė griežtais barokiniais kanonais, tarsi
nenorėdama įsileisti klausytojo į sielą.
Dar dvi konkurse dalyvavusios lietuvaitės - LMTA
absolventės Agnė Petruškevičiūtė ir Indrė Gerikaitė.
Išradinga ir muzikali, ne kartą turėjusi progų muzikuoti
išlikusiais istoriniais instrumentais Olandijoje,
A.Petruškevičiūtė vis dėlto sunkiai kovojo su kietoka
Filharmonijos vargonų traktūra, o iš tos kovos, taip pat
ir dėl sceninės ištvermės trūkumo radosi interpretacinių
nelygumų. I.Gerikaitė, didesnę kūrybinio gyvenimo dalį
leidžianti prie tikrųjų vargonų kompiuterinio
simuliatoriaus, grodama Filharmonijoje patyrė daug
fizinių nepatogumų. Nors abu pirmuosius konkurso
turus Indrė muzikavo itin susikaupusi, tačiau kartu ir
susigūžusi, įsitempusi, lyg “užsidariusi”. Matyt, dedamos
pastangos ir konkursinė aplinka neleido jai iki galo
atsiskleisti.
Įdomiai ir kiek netikėtai susiklostė savotiškos latvių
vargonininkių tarpusavio varžybos. Šiemet Latvijos
muzikos akademiją baigusi Lienė Andreta Kalnciema -
bene tituluočiausia šiųmečio M.K.Čiurlionio
vargonininkų konkurso viešnia, ji yra tarptautinio
P.Ebeno konkurso I premijos laureatė (Čekija, 2010 m.).
Paradoksalu, tačiau stipriu emocionalumu grindžiamas
virtuoziškumas, įtaigios ir kūrybiškos traktuotės,
žavėjusios antrajame ture, L.A.Kalnciemai neatkėlė
finalo vartų: šią vargonininkę gan grubiu, rėksmingu, o
neretai ir nešvariu grojimu nurungė kolegė - konkurso
diplomantė J.Bicanė.
Panašumų būtų galima rasti ir lyginant konkursinius
dviejų korėjiečių pasirodymus. Stabilumu, tačiau kartu ir
migdančiu objektyvumu, tiesmuka bet kurio stiliaus
kūrinių plėtote išsiskyrusi Yeonju-Sarah Kim kilo iki pat
finalo, o žaižaruojančiu gyvybingumu, pedalinės
technikos precizika bei nevaržomai greitais tempais
suintrigavusiai Hyo-Jong Kim konkursas pirmuoju turu
ir baigėsi.
Pirmąkart M.K.Čiurlionio konkurse dalyvavo toks
gausus būrys stiprių lenkų vargonininkų. Be jau minėtų
finalininkų Ł.Mosuro ir J.Pankowiako, verta prisiminti ir
solidų, tvirtą bei technišką Jarosławo Tarnawskio
grojimą, ypač antrajame ture. Jam puikiai pavyko
išspręsti ir gan sudėtingą, ne visiems vienodai gerai
paklususią užduotį - racionaliai sudaryti romantinio
F.Liszto Preliudo ir fugos BACH tema registruotę
neobarokiniais Filharmonijos vargonais. Žiuri
pirmininko auklėtinis Ł.Mosuras pakankamai lygiai ir
užtikrintai grojo visuose turuose, o trys dalys iš
Ch.M.Widoro Simfonijos Nr. 6 konkurso finale tapo
išties sėkminga viso jo pasirodymo kulminacija.
Neabejotina menine fantazija, laisve prie instrumento ir
puikia orientacija atsiskleidė J.Pankowiakas, nors jo
repertuare ryškiai jautėsi, kuri muzika ir kurie autoriai
atlikėjui yra artimesni. Džiugu, kad į tų artimesniųjų
ratą pateko ir V.Barkausko pjesė “Inspiracija”.
Apžvelgus kūrybinę vargonininkų konkurso dalį, tenka
dar stabtelėti ir ties renginio virtuve. Šiemet konkursą
pirmąsyk organizavo naujas rengėjas - Tarptautinių
kultūros programų centras. Norėjosi gero, gražaus
rezultato, tačiau ir šen, ir ten kyšojo daug “baltų siūlų”...
Visų pirma, jokios kritikos neatlaiko tik antrąją
konkurso dieną viešai pasirodęs vargonininkų konkurso
bukletas: išties dailiai apipavidalintame leidinyje, deja,
apstu klaidų, liudijančių ir neatidumą, ir konteksto
neišmanymą. Svarbiam tarptautiniam renginiui nedera
ir žiuri nariams skirtų vėliavėlių painiava: jau neminint
Lenkijos bei Vokietijos, pradžioje net dvi iš trijų Lietuvos
vėliavėlių buvo ant stovelių maunamos aukštyn kojomis,
o olandų profesorius pirmąją konkurso dieną dirbo su
Rusijos vėliava.
Ne vienam konkurso dalyviui iš svečios šalies buvo
staigmena, kad asistentai, vartantys natų puslapius ir
jungiantys registrus, - LMTA Vargonų ir klavesino
katedros dėstytojai. Intencija (beje, nepakitusi nuo
praeito konkurso) lyg ir aiški: šių žmonių patirtis turėjo
garantuoti sklandų ir kokybišką darbą. Vis dėlto,
galvojant apie profesūros statusą, tokia veikla nėra labai
solidi. Kita vertus, saviškių auklėtinių globa repeticijų ir
net konkurso perklausų metu - gerokai su etika (kitų
dalyvių atžvilgiu) prasilenkiantis dalykas. O dar, lyg
tyčia, per užsieniečių pasirodymus nepavyko išvengti
asistavimo klaidų.
Norom nenorom mintys vis užkliūva už dar vieno
reiškinio, tapusio lyg ir vargonininkų konkurso vizitine
kortele: dalyviai, liekantys finalo užribyje, konkurso žiuri
jau nebeįdomūs, jie, skirtingai nuo pianistų konkurso,
niekuomet nėra pažymimi jokiais prizais. Ar tikrai
Vilniaus konkursas tarptautinei vargonininkų
bendruomenei nori paskleisti žinią, kad talentas,
nepatekęs į finalą - tai joks talentas? Juk ne tiek daug
muzikų apdovanoti geležiniais nervais ar absoliučiai
nepriekaištinga technika. Kitiems taip pat pasitaiko
nušvitimų, kai ilgai ruoštas ir išmylėtas kūrinys ima ir
suskamba kone idealiai. Matyt, nebėra kam to pastebėti:
ištikęs kriterijų badas neįtikimu būdu prasiskverbė į
svarbiausią mums patiems tarptautinį renginį. Ar tai
nėra dar viena priežastis, kad į M.K.Čiurlionio
vargonininkų konkursą važiuoja vien artimiausi
kaimynai?