© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Agnė Petruškevičiūtė, 2015
M.K.Čiurlionio vargonininkų konkursas:
naujovės ir besikartojantys disonansai
Po šių metų tarptautinio M.K.Čiurlionio vargonininkų
konkurso neapleidžia prieštaringas jausmas: ir džiugu,
kad konkursas klausytojus pasitiko kiek atsinaujinęs, ir
liūdna, kad liko toks pat.
Pradžioje - apie gerus dalykus. Renginį šiemet
organizavo VšĮ “Natų knygynas” ir Lietuvos muzikos ir
teatro akademija ir, lyginant su praeitu konkursu,
organizavimo kokybė buvo kone tobula: daug reklamos
per visas masines informacijos priemones, beveik jokių
trikdžių ar betvarkės dalyvių pasirodymų dienomis.
Svarbi konkurso naujovė - tiesioginės transliacijos,
leidusios tiek Lietuvos, tiek užsienio vargonų muzikos
mėgėjams ir profesionalams stebėti ir girdėti
konkursantų pasirodymus. Žinoma, tokie įrašai labai
naudingi ir patiems dalyviams: jie leidžia pamatyti ir
išgirsti save iš šalies, nes grodamas konkurse, esant
didelei įtampai, konkrečiu momentu toli gražu ne visada
save vertini adekvačiai. O žvilgsnis iš šalies, savo stiprių
ir silpnų vietų analizė yra labai sveikas ir, jei padaromos
tam tikros išvados, neabejotinai vertingas dalykas.
Iš techninės tokio transliavimo pusės, įrašinėti vargonų
garsą nėra taip lengva, kaip, sakykim, fortepijono ar
smuiko - instrumentas didelis, kiekvieno manualo
vamzdynai išdėlioti keliais aukštais, pedalų vamzdynas
taip pat turi savo vietą ir vamzdžių išdėstymo būdą
(priklausomai nuo instrumento dydžio). Todėl norint,
kad garsas būtų subalansuotas (kokį jį girdi klausytojai,
sėdintys apačioje), svarbu nestatyti mikrofonų per arti,
ar dar blogiau, iš kažkurio vieno šono, nes vieni garsai
skambės per garsiai, kitų - beveik nesigirdės. Toks, tiesa,
nedidelis disbalansas pasijuto klausant I ir III turų,
vykusių bažnyčiose, įrašus.
Vargonai ir programa
Dar viena konkurso naujovė - visi trys turai vyko
skirtingose erdvėse, t.y., kiekvienam turui teko kitas
(deja, ne visada pats tinkamiausias) instrumentas.
Pirmo turo programą dalyviai griežė Vilniaus evangelikų
liuteronų bažnyčioje. Čia stovintys neobarokiniai
vokiečių firmos Klais vargonai (op. 1852), buvo pastatyti
bendradarbiaujant su lietuvių vargonų meistru Laimiu
Pikučiu ir inauguruoti 2008 m. rugsėjį (vargonų
brėžinys-projektas, griežykla ir metalinės vargonų
švilpynės - firmos Klais, visos kitos vargonų dalys, taigi
didžioji dalis instrumento - L.Pikučio firmos). Gaila, kad
ši erdvė su puikiu instrumentu dėl tam tikrų priežasčių
vargonų koncertams atveriama labai retai - Vilnius
turėtų ketvirtą (tik!) kultūrinį traukos centrą, kur yra
padorūs vargonai. Priminsiu, kad kitos trys tokios vietos
yra: Šv. Kazimiero bažnyčia, kur kai kuriems lietuviams
itin komplikuota įsiprašyti, kad leistų surengti koncertą,
- dauguma esame priklausomi vien nuo geros
organizatorių valios, Šv. Jonų bažnyčia, kur koncertai
mokami (bet vargonininkas groja už “ačiū”!), ir
Arkikatedros, kur leidžiama atlikti tik sakralinę muziką.
Grįžtant prie temos, reiktų pasakyti, kad buvo tikrai
žymiai maloniau klausyti barokinės I-jo turo programos
(J.S.Bacho Trio sonata ir G.Böhmo Preliudas ir fuga C-
dur) geros būklės vargonais ir bažnyčios erdvėje, o ne,
kaip ankstesniais konkursais, sausos akustikos
Filharmonijoje - atlikėjui kankinant (ir pačiam
kankinantis) ir taip išvargusį Alexander Schuke
instrumentą.
Tačiau Filharmonijoje, kaip ir anksčiau, vyko II
konkurso turas, kurio programa buvo ilgesnė ir
įvairesnė: pasirinktinai 2 M.K.Čiurlionio fugos,
pasirinktinai J.S.Bacho Preliudas / Tokata / Fantazija /
Pasakalija ir fuga, pasirinktinai šiuolaikinė lietuvių
kompozitoriaus pjesė ir XX a. kūrinys savo nuožiūra.
Filharmonijos vargonai nėra labai seni, pastatyti 1963
m., bet tais laikais vyravo savitas supratimas, kaip turėtų
skambėti neobarokiniai vargonai, ir tai atsispindi šiame
instrumente: garsas yra gan čaižus, daug alikvotinių
registrų, be to, bazinių šių vargonų registrų pagrindinis
tonas - per silpnas, jį smarkiai gožia jo obertonai. Schuke
vargonai ne tik stovi akustiškai labai nedėkingoje
erdvėje, bet yra tiek moraliai, tiek fiziškai pasenę ir
nusidėvėję. Todėl grojimas šiame ture visiems dalyviams
pridėjo papildomo streso: reikėjo per labai trumpą laiką
kažkaip prisijaukinti šį kaprizingą ir nelabai malonaus
skambesio instrumentą.
Finalas, kuriame skambėjo M.K.Čiurlionio Fuga b-moll,
vieno iš romantikų (C.Franck, M.Reger, J.Reubke,
F.Liszt) stambios formos kūrinys ir kiekvieno laisvai
pasirenkama programa, kaip jau įprasta, vyko Šv.
Kazimiero bažnyčioje. Čia stovintys 1968 m. “gimimo”
vargonai į Lietuvą buvo pervežti 2003 m., atnaujinti
(L.Pikučio vargonų firmos) ir iš naujo suintonuoti
(Norbert Spät, Vokietija, ir L.Pikutis). Vargonų registrų
sistema yra kompiuterinė, todėl pasirinktas vargonų
registruotės kombinacijas galima užprogramuoti - taip
atkrenta daug darbo vargonininko asistentui ir sumažėja
klaidų tikimybė. Klausytojų ausys galėjo “atsigauti” po
Filharmonijos - Šv. Kazimiero bažnyčios vargonai vis dar
skamba neblogai, išskyrus porą stringančių klavišų ir
nederančių liežuvėlinių registrų. Beje, visų trijų
konkurso vargonų liežuvėliai nebuvo tinkamai suderinti.
Dalyviai ir rezultatai
Kaip ir ankstesniuose M.K.Čiurlionio vargonininkų
konkursuose, tarp dalyvių labai ryškių žvaigždžių
nebuvo. Galima sakyt, kad šis konkursas vis dar yra kaip
tam tikras savo gebėjimų pasitikrinimas prieš siekiant
pripažinimo garsesniuose konkursuose. Amžiaus
diapazonas šiemet, ko gero, didžiausias įmanomas - nuo
16 iki 35 metų. Dar kartą pasitvirtino, kad vargonininko
amžius nebūtinai atspindi jo kaip atlikėjo brandą ir
sugebėjimus techniškai suvaldyti instrumentą.
Jauniausia konkurso dalyvė buvo vos 16-kos sulaukusi
italė F.Ajossa (į II turą nepateko), - iš aprašymo
konkurso buklete sunku suprasti, kiek laiko ji jau groja
vargonais, bet, matyt, kiek ilgiau, nei 29-rių Lietuvai
atstovavęs muzikas V.Antonov-Charsky, vargonais
susidomėjęs neseniai, - 2013 m. (į II turą nepateko).
Baroko interpretacijos išvis buvo lyg iš dviejų skirtingų
pasaulių (praeitam konkurse to nepastebėjau): gan
gausus dalyvių būrys, rodės, įstrigę praeito šimtmečio
70-ųjų laikmety, kai baroko epochos kūriniai būdavo
grojami lyg romantizmo laikų opusai, kiti, tuo tarpu,
grojo kaip ir pridera turint šių laikų žinių bagažą.
Pažymėtinas šių metų dalyvių spalvingumas: buvo ir
violončelistas-vargonininkas, ir filosofas-vargonininkas-
kompozitorius, sukūręs muzikos lingvistinę teoriją, ir
vargonininkė-teatrologė, ir vargonininkas-
filologas/kultūrologas. Gan skeptiškai žiūriu į visų galų
meistrus, ypač, kai studijuojamos sritys yra skirtingi
muzikos instrumentai. Žmonių, kurie galėtų dirbti
vienodai kokybiškai keliuose amplua, yra vienetai, ir tai
pasitvirtino, nes nei vienas iš paminėtųjų į finalą
nepateko.
Neįprasta, kad šiemet nesulaukėme būrio vargonininkų
iš Latvijos muzikos akademijos, - stiprūs latvių
vargonininkai visada sudarydavo palyginti gausią šio
konkurso dalyvių dalį. Šiemet atvyko tik viena Latvijoje
studijuojanti vargonininkė.
Jei praeitame konkurse dominavo lietuviai, lenkai,
latviai, šiemet dalyvių geografija - įvairesnė ir platesnė:
nuo JAV iki P. Korėjos (korėjiečių kiekvienam konkurse
būna bent pora), ir nuo Latvijos iki Graikijos.
Neskaičiuojant dalyvių iš Lietuvos, kurių šiemet buvo
turbūt daugiausia per visą nepriklausomos Lietuvos
laikotarpį - net 6: LMTA studentai L.Liamo, V.Antonov-
Charsky, M.Atminaitė, absolventas R.Mitkus ir užsienyje
studijuojantys, niekad LMTA nesimokę vargonininkai
V.Alaunė (pernai baigęs magistrantūrą Štutgarto
aukštojoje muzikos mokykloje, prof. J. Laukviko klasėje)
ir M.Roždestvenskytė (gimusi ir augusi Maskvoje, šiuo
metu prof. M. Sanderio studentė Detmolde). Iš lietuvių
išskirčiau būtent pastaruosius du.
Komisijos paskelbti rezultatai skyrėsi nuo daugumos
vargonininkų (ne vien tik Lietuvos) ir vargonų mylėtojų,
klausiusių konkurso gyvai ar internetu, nuomonės.
Šiemet pirmoji vieta vėl skirta lietuvei, jau minėtai
Monai Roždestvenskytei, jaunai, kruopščiai, talentingai,
bet dar nepakankamai brandžiai (lygininant su kai
kuriais jos varžovais) vargonininkei. Antroji ir vėl teko
žiuri pirmininko studentui Mateusz Rzewuski, trečia -
korėjietei Soyon Park. Diplomantais tapo skirtingo lygio
vargonininkai: lietuvis Rimvydas Mitkus, graikė Ioanna
Solomonidou ir vokietis Marcus Kaufmann. Apmaudu
dėl pastarųjų dviejų - puikūs, muzikalūs, išraiškingi,
tikrai verti aukštesnės vietos. Tokios įtaigios
vargonininkės kaip graikė Solomonidou jau seniai
negirdėjau šiame konkurse - labai stipri asmenybė, jos
energetika iškart persiduoda klausytojams. Specialus
prizas už geriausiai atliktą M.K.Čiurlionio muziką
atiteko R.Mitkui.
Žiuri
Kai apžvalgos pradžioje minėjau, kad viskas konkurse po
senovei, tai turėjau omeny liūdną deja vu, ištikusį
atsivertus žiuri narių sąrašą. Pusę dienos sugaišau
ieškodama kito tokio konkurso, kur žiuri narių dauguma
nesikeičia tris konkursus iš eilės: mūsiškiame gi 5 iš 8
narių jau seniai nesikeičia, tuo tarpu, trys likę
(kiekvienąkart vis nauji), kas ketveri metai pakviečiami
“papuošti” konkursą. Šiemet tarp kviestinio trejeto buvo
japonų vargonininkė Keiko Inoue, prof. Michael Bauer iš
Kanzaso, JAV, ir turbūt žymiausia iš viso aštuoneto,
prancūzė, Londono Karališkojo muzikos koledžo
profesorė ir Paryžiaus St. Sulpice bažnyčios antroji
vargonininkė Sophie-Veronique Cauchefer-Choplin. Jei
tikėtume sąmokslo teorijomis, galima būtų teigti, kad
penkių iš aštuonių žiuri narių pilnai užtenka
sprendžiant, kas iš dalyvių praeis tolyn, o kas ne, ar net
kas užims prizines vietas, ir tokiai daugumai nereikia
atsižvelgti į “puošmenų” nuomones. Taigi, neradau nė
vieno tokio vargonininkų konkurso nei prestižiniame
WFIMC (World Federation of International Music
Competitions), į kurį priimtas mūsų konkursas, nei už jo
ribų. Ar Čiurlioniui, ar Lietuvai yra kažkuo ypatingai
nusipelnęs austrų vargonininkas B.Gfrerer, tūnąs žiuri
kėdėje jau nuo 1991 m., t.y., 7 konkursus iš eilės?
Bandžiau rasti apie šį muziką kažką konkretesnio, nei
rašoma konkurso buklete, bet neradau net to, kas ten
pateikta. Neradau jo nė viename tarptautinių
vargonininkų konkursų žiuri saraše, kaip skelbiama
(išskyrus chorų festivalį “Varsowia Cantat 2015”), ar
Zalcburgo muzikos kolegijos (tai - muzikos mokykla
visokio amžiaus žmonėms, o ne konservatorija, kaip kad
teigiama) mokytojų sąraše (buklete rašoma: “vargonų ir
improvizacijos profesorius Musicum konservatorijoje” -
profesorius muzikos mokykloje!). Panašu, jog šis vienos
iš Zalcburgo bažnyčių vargonininkas, choro vadovas ir
muzikos direktorius dabar labiau užsiima chorinės
muzikos atlikimu, o ne vargonavimu.
Pasaulyje yra konkursų, kur žiuri vertina “aklai”,
nežinodami, kuris dalyvis groja, pasikliaudami vien savo
ausimis. Įdomu, kokie sprendimai būtų priimti šiame
konkurse taikant tokį metodą. Paprastai kiekvienas žiuri
narys konkursų dalyvių pasirodymus vertina balais.
Akivaizdu, kad vertinimas balais daug objektyvesnis, o
konkurso baigtis tampa sunkiau nuspėjama, nei tiesiog
vertinant “taip” arba “ne”, kaip yra mūsų konkurse.
Tikėkimės, ateityje sulauksime objektyvesnio ir
skaidresnio žiuri darbo.