© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Dr. Vidas Pinkevičius, 2014
Baigėsi V-asis Jono Žuko vargonininkų
konkursas
Ar įsivaizduojate, kaip jaučiasi vargonininkai
varžydamiesi tarpusavyje? O kaip jaudinasi jų choristai,
matydami, kaip vargonuoja, diriguoja ir vadovauja jų
mylimi vadovai? Juk prie naujo instrumento priprasti
laiko tikrai reikia nemažai, o ką daryti, jeigu to laiko
trūksta? Ką daryti, jeigu tavo chorui nemažas aidas
naujoje bažnyčioje yra didelis iššūkis, bet vėlgi nėra laiko
prie jo prisitaikyti?
Tokių klausimų ir emocijų tikrai netrūko praėjusį
penktadienį vykusioje tikroje vargonininkų šventėje, nes
5 patyrę vargonininkai ir jų chorai buvo suvažiavę į
Kauno Šv. Pranciškaus Ksavero (Jėzuitų) bažnyčią,
pasiryžę įrodyti, kas iš jų yra geriausias “Naujojo
vargonų forumo” organizuojamame V-ojo Jono Žuko
vargonininkų konkurso finale.
Kiekvienas dalyvis turėjo atlikti po du laisvai pasirinktus
kūrinius vargonams solo, 4 dalių chorines mišias (su
Kyrie, Gloria, Sanctus ir Agnus Dei dalimis) bei
specialiai konkursui parašytą giesmę “Sveika, jūrų
žvaigžde”. Šiai giesmei paruošti buvo duota tik viena
savaitė laiko, todėl ypatingas dėmesys buvo skiriamas
vargonininkų darbui su choru.
Per atrankos ir finalo turus vertinimo komisija galėjo
gana išsamiai susipažinti su kasdieniniam vargonininkų
darbui reikalingais sugebėjimais, nes atrankoje be solo
kūrinių vargonavimo, reikėjo improvizuoti bei pagiedoti
solo sau akompanuojant.
Žinoma, vargonininkams taip pat svarbu yra ir
transponavimo bei skaitymo iš lapo įgūdžiai, kuriems dėl
objektyvių priežasčių tiesiog neliko vietos šio pirmojo
tokio pobūdžio konkurso Lietuvoje reikalavimuose.
Tačiau niekas negali atmesti galimybės, kad jie bus
įtraukti į ateities konkursų reikalavimus.
Beje, klausimas, kaip patiems vargonininkams išsidėlioti
programą, kad ji atskleistų svarbiausius jų ir (jų chorų)
sugebėjimus ir patrauklią, nei per lengvą, nei per
sudėtingą bei meniškai įdomią programą, bet kartu
sutilptų į tam tikrą laiko limitą, lieka aktualus ir ateityje.
Vertinimo komisija dirbo labai profesionaliai, greitai ir
objektyviai, susilaikydama nuo kartais konkursuose
pasitaikančių “povandeninių srovių” eskalavimo, kai
konkursų rezultatai yra nusprendžiami einant
koridoriumi dar nepasiekus aptarimų patalpos arba kai
“netyčia” į viešąją erdvę patenka “neturėjusi patekti”
informacija apie komisijos narių slaptus balsavimus.
Objektyvumas šio konkurso atveju yra ir organizatorių
nuopelnas, nes konkurso reglamente nebuvo palikta
vietos kokioms nors “diskusijoms” - komisijos nariai,
remdamiesi specialiais iš anksto numatytais kriterijais
tiesiog rašė balus (nematydami kolegų įvertinimo).
Rezultatus lėmė objektyvi skaičių suma. Objektyvumas,
beje, jau tampa šio konkurso skiriamuoju bruožu.
Konkurse dalyvavę drąsūs ir smalsūs vargonininkai ir jų
chorai įrodė, kad tokio pobūdžio konkursų Lietuvoje
labai reikia, keliant bažnyčios vargonininko profesijos
prestižą, todėl tikiuosi, kad jų pėdomis ateityje paseks ir
kiti vargonininkai, pamatę, jog niekas nenukentėjo,
neišsimušė iš vėžių ar kitaip “nesusimovė”: “Jeigu jie
gali, tai kuo gi aš prastesnis?”
Sveikinu konkurso nugalėtojus, diplomantus, choristus,
konkurso komisiją bei organizatorius su šia nuostabia
švente.
Konkurso rezultatai
I premija - Rimvydas Mitkus (Pasvalys)
II premija - Gražvydas Gasparavičius (Zarasai)
III premija - Aušra Giedrienė (Kėdainiai) ir Galina
Palagina (Salakas)
Diplomas - Virginija Skupienė (Panevėžys)
Specialusis prizas už geriausią improvizaciją -
Rimvydas Mitkus
Specialusis prizas už geriausią lietuvių kompozitoriaus
mišių atlikimą - Gražvydas Gasparavičius ir Zarasų
Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų Sumos choras