© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Dr. Balys Vaitkus, 2011
VI-ojo tarptautinio M.K.Čiurlionio
konkurso dienoraštis
I turas. Pirmoji diena
Štai ir sulaukėm: kaip reta asketišku pirmuoju turu
(G.Böhmo Preliudas ir Fuga C-dur ir viena iš šešių
J.S.Bacho Trio-Sonatų) Lietuvos nacionalinėje
filharmonijoje vakar startavo tarptautinis M.K.Čiurlionio
vargonininkų konkursas.
Paskutinėm minutėm prieš turo pradžią rodės, kad bus
falšstartas: komisijai darbo vietos neparuoštos (staleliai į
Filharmonijos Didžiąją salę atkeliavo tik po aštresnių
žodžių tirados - smalsu, kieno tai buvo rūpestis, kur ir
kaip dirbs žiuri?!), publikai - nei konkurso bukletų, nei
bent menkiausio informacinio stendo, viešai skelbiamo
perklausų tvarkaraščio... Taip ir klausinėjom vienas kito
per vakarą, kas, kur ir kada? Negana to, medijose - du
pirmojo turo pradžios laikai: 17 arba 17.15 val. - rinkitės,
kurį norite.
Dar savotiško “pasigėrėjimo” vakaro publikai, kaip ir
pačiai komisijai, sukėlė ant galop atgabentų stalelių
surikiuotos valstybių vėliavėlės: iš aštuonių, teisingai ant
kotelių buvo užmautos tik tos, kurių neįmanoma
apsirikti, t.y. Austrijos bei Italijos. Net dvi iš trijų
lietuviškųjų pradžioje kabėjo atvirkščiai - tik balsas iš
publikos privertė besirūpinusią vėliavėlių kabinimu
organizatorių atstovę apsigalvoti. Be abejo, ypatingai
turėjo apsidžiaugti olandų profesorius Theo Jellema,
rengėjų “apdovanotas” Rusijos (!) vėliavėle - beje, irgi
aukštyn kojomis. Jis juokais savo italų kolegos net
pasiteiravo, ar šis neturėtų žirklių... Bendromis
pastangomis, į vakarinės perklausos pabaigą dalis
“diplomatinio kazuso” buvo išspręsta: vokiška ir lenkiška
vėliavėlės “susiorientavo” teisingai, ir tik olandų
profesorius liko dirbti po išvirkščia rusiška vėliava...
Na, tiek jau to - startavom. Burtai šiame konkurse iškrito
kekėmis: dvi baltarusės - viena paskui kitą, iš penkių
lietuvaičių - trys iš eilės, o po įsiterpusio lenko - dar
vienas lietuvis. Žodžiu, lyg negana konkurencijos su
svečiais iš kitų šalių, konkurencija - ir tarp savų.
Pridurkim dar, kad trys iš keturių lietuvių grojo vieną ir
tą pačią Bacho Sonatą... Bet galų gale, iš tokios situacijos
išėjom garbingai: kiekvienas konkurso dalyvis parodė
savo veidą, charakterį, išmanymą.
Pradedant konkursantus rikiuoti, reikia pripažinti, kad
lietuviai savo pasirodymų kokybe - tikrai ne paskutiniai.
Su stresu kiekvienas tvarkėsi savaip, bet susitvarkė -
pabirusių tekstų beveik nebuvo. Kaip ir reikėjo tikėtis,
solidžiausiai atrodė Dovilė Savickaitė. Ryžtingas jos
nusiteikimas, susikaupimas davė puikių vaisių.
Pasirinkta Böhmo Fugos registruotė su Trompeta
rankose padėjo jai dar tvirčiau įsikibti į klaviatūrą ir
kurti biurgeriško sotumo, stabilumo įvaizdį. Bacho
Sonatos c-moll buvo irgi labai smagu, net ramu klausyti -
Dovilė buvo viena iš tų, kurie “leido” žiuri tiesiog atsilošti
krėsluose ir mėgautis muzikos tėkme. Ieškant kabliukų,
gal tik Sonatos III dalies viduriuke kilo abejonė dėl
susmulkėjusio metro (iš braukto C - į 4/4).
Indrės Gerikaitės išėjimas į Filharmonijos sceną - taip
pat gana sėkmingas. Ji Böhmą susiregistravo kiek
masyviau, su 16’ manuale, tačiau tokiu būdu gerai
užpildė sausą salės akustiką. Indrei grojant smulkias
gaidas pedalais, deja, kai kur pasireiškė tam tikras
atsainumas. Bacho Sonatos dalys - pakankamai
nuotaikingos, nors lėtojoje dalyje galėjo būti daugiau
“asmeniškumo”. Dar reikėtų atkreipti dėmesį į
smulkesnę ilgų šešioliktinių linijų artikuliaciją.
Agnė Petruškevičiūtė sužibėjo jau pirmaisiais taktais,
labai išradingai sugrodama Böhmo Preliudo įžangą -
matyt, olandiška gerų barokinių vargonų patirtis. Tačiau
įsibėgėjus radosi šiek tiek netikslumų, neužtikrintumo.
Atrodė, kad Agnei sunku kovoti su skirtingai
“besiožiuojančia” Filharmonijos vargonų manualų
traktūra. J.S.Bacho Sonatos c-moll I dalyje truputį -
priklausomai nuo to, kuo Agnė grojo, pirštais ar kulnu -
“džiazavo” ritmas pedaluose. Antrosios dalies registruotė
su dviem tremulantais - gal ne pats geriausias būdas
atgaivinti salės akustiką... Nepaisant gražaus
muzikavimo, energetiškai nusilpo trečiosios Sonatos
dalies pabaiga.
Į lietuvių gretas įsiterpęs lenkas Jakub Pankowiak -
kietas riešutėlis! Jis išsiskyrė neabejotina laisve prie
instrumento, gera galva, puikia orientacija - ir grojo be
asistento. Jo traktuojami Filharmonijos vargonai
skambėjo labai organiškai, natūraliai - nebuvo nė minčių
apie jų balsų aštrumą ar nedėkingą salės akustiką. Gal
per plauką “storoka” buvo liežuvėlinė Böhmo Fugos
pedalų registruotė, o Bacho Sonatos C-dur pirmosios
dalies tempas tarsi neleido grakščiai pažaisti
“posūkiuose”. Tačiau visumoje galėjome gėrėtis kone
idealiu trijų balsų ansambliu.
Sunku buvo po tokio ryškaus pasirodymo sceną užvaldyti
ketvirtajam lietuviui, Vaidui Alaunei, tačiau net ir savo
jauname amžiuje jis atrodė pakankamai užtikrintai,
muzikaliai. Puikiai sugrojęs Böhmo pedalų solo, Vaidas
gal kiek prašovė pasirinkdamas liežuvėlinę registruotę
rankoms - taip ji tapo truputį “murzina”, blogai
perregima. Bacho Sonatos e-moll pirmojoje dalyje
nutrūktgalviška jaunystė paėmė viršų: tempas buvo tiek
greitas, kad muzika panėšėjo į vertimąsi kūliu. Rankos,
deja, kai kur buvo greitesnės ir už kojas, ir už galvą...
Gerai organizuota buvo Sonatos antroji dalis, nors
išglebę pirštai šiek tiek kabino pašalinius garsus, o
trečiojoje abejonių sukėlė pagražinimas pagrindinėje
temoje, jo vieta takte (atrodo, ir kai kurie žiuri nariai dėl
to tarpusavy susižvalgė).
Šnekant toliau apie gausiausią konkursantų būrį - net
septynis - atsiuntusius lenkus, reikia pažymėti, kad kiti
vakar pasirodę jų dalyviai buvo savotiški ekstremalai.
Trečiuoju grojusio Wojciech Jan Pawlus atlikimas
išsiskyrė ritminiu nestabilumu, nuolatiniu bėgimu į
priekį: greitis buvo toks, kad Bacho Sonatos c-moll I
dalyje nespėdavo praskambėti net 8’ registruoti pedalų
garsai. Nors, tikiu, žmogus grojo “visu rimtumu”, tačiau
visuma skambėjo labai nerimtai. Ypatingu
virtuoziškumu pasižymėjo ir Lukasz Mosur (nr. 11),
tačiau jo grojime buvo daug bereikalingo veiksmo virš
klaviatūrų, iššaukusio Böhmo Preliude ir Fugoje šiek tiek
nešvaros. II-osios Bacho Sonatos finale, rodėsi, atlikėjo
kojos praleidžia žymiai daugiau laiko ore, nei ant pedalų!
Taip, be abejo, virtuozas, tačiau jo liečiamas
Filharmonijos instrumentas ne kalbėjo, o tiesiog tik
spragsėjo. Teatleidžia skaitytojas rašančiam kolegai,
tačiau prisiminiau save patį, grojantį šią sonatą 80-ųjų
pabaigoje - labai švieži įspūdžiai... Kiek kitoks buvo
vakarykštę perklausą užbaigusios Agnieszkos
Tarnawskos grojimas - tiesą sakant, mažai kuo
išsiskiriantis, pilkas. Muzika iš po atlikėjos rankų tarsi
nenorėjo gimti: siekiant groti išraiškingai, Bacho Sonatos
C-dur vidurinė dalis tapo tiek ištampyta, jog rodėsi, kad
mašina važiuotų per kramtomosios gumos primėtytą
lauką, ir jos padangos vis prikibtų ir prikibtų...
Pirmąją perklausą pradėjusios dvi baltarusės tarpusavyje
smarkiai skyrėsi: Bazhena Buka (nr. 1) - pakankamai
sausa, dalykiška ir motoriška net lėtojoje Sonatos dalyje,
o antroji, Ekaterina Nikolaeva (nr. 2) - smarkaus
temperamento ir didelių mostų, ant suolelio tiesiog
čiuožinėjusi į visas puses. Gražiai ir tikslingai
E.Nikolaevos buvo pasirinktos kraštinių Bacho Sonatos
e-moll dalių registruotės, tačiau motyvų linijos sukėlė
nemažai klausimų: juk ne visuomet aukščiausia gaida
yra pati svarbiausia...
Iki šiol nepaminėtos liko dar dvi pirmosios dienos
atlikėjos. Devintąja grojusi rusė Maria Makarenko -
vyriausia vargonininkų konkurso dalyvė, tačiau tai
atsispindėjo tik skaičiuose. Grojimas gi - gerokai
sukaustytas, varžomas žinojimo - “taip reikia”, bet
nenatūralus, varginantis, necharakterizuojantis
muzikinės medžiagos. Bacho Sonatos d-moll lėtojoje
dalyje atrodė, jog žmogus tiesiog vaikšto vargonais.
Greitesnėje muzikoje buvo girdėti nemažai numestų
motyvų pabaigų, prastai pasirinktos pedalų aplikatūros
ir daug daug sunkaus darbo.
Iškart po rusės grojusi viena jauniausių dalyvių - latvė
Liga Dejus - dar tik Rygos muzikos akademijos antrojo
kurso studentė. Jos atlikime jautėsi tikrai gera pedagogo
priežiūra, teisingai sudėlioti svarbiausi akcentai. Vis
dėlto, ryškus buvo nepamatuotas jėgos naudojimas
(Böhmo Preliude), galynėjimosi su traktūra problemos
(Bacho Sonatos Es-dur vidurinėje dalyje), pedalų kaip
mušamojo instrumento traktavimas (trečiojoje Sonatos
dalyje). Kita vertus, itin galingai grotoje Böhmo Fugoje
labai gerai atitiko pasirinkta registruotė (su sankabomis,
mikstūromis ir liežuvėliais!), grojimo būdas bei
charakteris.
2011 m. rugsėjo 16 d., 13.00 val.
I turas. Antroji diena
Sugrįžę į Didžiąją Filharmonijos salę antrosios konkurso
dienos popietę, buvom apžavėti idealios tvarkos:
publikos rankose jau buvo matyti bukletai, o olandų
profesorius nuoširdžiai apsidžiaugė atgavęs savo tikrąją
vėliavą... Renginys įsivažiavo.
Muzikinę vakaro programą savotiškai “įrėmino” dviejų
viešnių iš Pietų Korėjos pasirodymai. Abi turinčios
europinės patirties ir net konkursinių apdovanojimų,
visgi - labai skirtingos. Ne itin geidžiamą 13-ąjį eilės
numerį išsitraukusi Yeonju-Sarah Kim - labai stabili
muzikė, nors emociškai pakankamai santūri. Tad
bendras įspūdis buvo šiek tiek migdantis: viskas
pernelyg teisinga ir pamatuota. Böhmo Preliude ir
Fugoje buvo aiškiai matyti, kad korėjietė tobulai
įsisavinusi istorinę pedalų aplikatūrą - tuo pasižymėjo,
toli gražu, ne kiekvienas konkursantas. Objektyviai bei
natūraliai nuskambėjo ir Bacho Sonata G-dur, tik
vidurinėje jos dalyje trūko aiškesnės frazuotės pedalų
linijai, galėjusios suteikti vienodam bangavimui bent
užuominą į dinamiką. Kur kas gyvybingesnis - tikra
atgaiva po ilgo perklausos maratono - pasirodė antrosios
korėjietės Hyo-Jong Kim (nr. 23) Böhmas. Nors, tiesą
sakant, vaizdinys labiau priminė ugningąją Ispaniją su
jos nevaržomu pietietišku koloritu ir horizontaliosiomis
šamadomis. Traukte traukė pakilti iš kėdės ir šūktelėti:
viva España! Nepaisant, kad Bacho Sonatos G-dur
kraštinės dalys buvo atliktos ypač greitu tempu,
akivaizdžiai matėsi, jog tai nekelia viešniai jokių
problemų. Ypač suintrigavo - verta buvo nufilmuoti! - jos
pedalų technika, kuomet koja, prieš nuspausdama eilinį
garsą, su beveik roboto tikslumu dar spėdavo stabtelėti
virš reikiamo klavišo. Gana greitai atliekama vidurinė
Sonatos dalis, deja, buvo suregistruota tarsi solo
pedalams, kurie užgožė rankų dialogą.
Antrosios pirmojo turo dienos šerdį sudarė latvių ir
lenkų vargonininkų desantas - po tris dalyvius iš abiejų
valstybių. Ne itin pavykęs buvo pirmosios iš latvių,
Ilonos Birgelės (nr. 14), konkursinis pasirodymas.
Labiausiai, aišku, ir klausytojus, ir pačią atlikėją trikdė
atsitiktinumai tekste - jų buvo tiek Bacho Sonatoje C-
dur, tiek ir vėliau nuskambėjusiame Böhmo Preliude ir
Fugoje. Sakytum, Ilonai neužteko koncentracijos,
jaudulys ėmė viršų, o tai išsiliejo į pakankamai formalų,
kietą ir barškantį grojimą pedalais, klaidžiojimą po
Fugos polifoniją. Labai kitokiu grojimo stiliumi
pasižymėjo garsios Latvijos muzikų šeimos atžala Liene
Andreta Kalnciema (nr. 17). Nepaisant gan masyvaus
vargonų garso, jos Böhmo kūrinio atlikime buvo itin
daug vienodo labai aštraus staccato - tarsi kas nuolat
smaigstytų adatomis. Pagal pakankamai “legatišką”
grojimo manierą Bacho Sonatos Es-dur pirmajai daliai
gal būt būtų tikus ne tiek daug aukštų obertonų turėjusi
registruotė, o taip pat smailiai registruotoje trečiojoje
daly nebuvo išvengta atsitiktinių klaidelių. Tiesa,
bendras vedimas, intonavimas, puošmenų perskaitymas,
polifoninių linijų girdėjimas buvo be priekaištų. Ne
pernelyg įdomus, bet tikrai tvirtas ir užtikrintas buvo
trečiosios latvės, Jacintos Bicanės (nr. 19) Bachas
(Sonata d-moll). Be abejo, grojant vien staccato štrichu
greitąsias dalis, kyla monotonijos grėsmė, tačiau šiuokart
klausyti buvo pakankamai ramu. Böhmo Preliude po
pedalų solo rankos šiek tiek aplenkė kojas, tačiau
šešioliktinių dikcija pedalais buvo itin aiški, o ta pačia
Pleno registruote atliekamos Fugos polifonija gal kiek
skendo garso masėje.
Kaip atsvara moteriškam latvių tercetui antrąją dieną
grojo trys vyrukai iš Lenkijos. Vienas paskui kitą, 15 ir 16
numeriais, pasirodė Jaroslaw Tarnawski ir Karol
Wątroba - gerokai kontrastingi atlikėjai. J.Tarnawskiui
ne itin sekėsi groti smulkiąsias pedalų gaidas Böhmo
Preliude, o kiek manieringa pirmoji Fugos tema vėliau
nori nenori turėjo prigesti, nes įstoję kiti balsai
nebepaliko tiek judėjimo laisvės. Bacho Sonatoje C-dur
jautėsi keistai viena nuo kitos priklausomos rankos:
akcentas viename balse iššaukdavo nevalingą akcentą ir
kitame - ten, kur jo tarsi neturėtų būti. Gal ne pernelyg
vargoniškai nuskambėjo ilgųjų gaidų puošyba trečiojoje
Sonatos dalyje, sugrotoje techniškai, bet lyg ir “be kelio
ženklų”. K.Wątroba šalia savo kolegos atrodė kiek
prasčiau: stilistiškai ne pati optimaliausia buvo Böhmo
Preliudo ir Fugos registruotė, o ir Bacho Sonatos e-moll
greitosiose dalyse teko gerokai įtempti klausą, norint
gerai girdėti besipinančias rankų linijas. Beveik
identiškai pirmosios dalies registruotei atliktoje lėtojoje
Sonatos dalyje išlindo keista klaida: atlikėjas vis
atskirdavo vedamąjį toną nuo jo išrišimo... Bendrame
kontekste ne itin užtikrintai atrodė ir lenkas Michal
Kocot (nr. 21). Jis sugebėjo truputį pasiklysti Böhmo
polifonijoje, koncentracijos iki pabaigos nepakako ir
Bacho Sonatoje c-moll. Buvo šiek tiek keista klausyti,
kaip Sonatoje greta lanksčiai formuojamų linijų rankose
visiškai anemiškai skamba elementarus pedalų legato.
Sunkiausioje trečiojoje Sonatos dalyje šis atlikėjas
sugebėjo netgi pagreitinti vidurinįjį, laužytų intonacijų
epizodą. Gal pritrūko kantrybės...
Daug salės dėmesio buvo skirta vienintelei antrąją dieną
grojusiai lietuvei, Karolinai Juodelytei (nr. 18). Jos
atliekamas Böhmo Preliudas pasižymėjo iki
kraštutinumo išpuoselėta agogika, o Fugoje tarsi truputį
trūko pedalų balso. Neideali pusiausvyra buvo ir Bacho
Sonatos c-moll pirmosios dalies registruotėje: jos pedalai
“kyšojo” it solinis balsas, o kairės rankos klausantis teko
įdėmiau ieškoti. Karolina antrojoje Sonatos dalyje
panaudojo (šįsyk tikrai sėkmingai!) dviejų tremolo
efektą, bet, iš esmės, visiškai ritmiškai traktuojamoje
muzikoje staiga atsirasdavo nenatūralių agoginių salų;
trečioji dalis buvo sugrota labai stabiliai.
Stabilumu, idealiu tvarkingumu, bet kartu ir dar visiškai
žalia jaunyste, išsiskyrė vienintelės konkurse Austrijos
atstovės Magdalenos Moser (nr. 20) muzikavimas.
Ritmingu nugaros bangavimu skaičiuojamas muzikos
pulsas - tikrai ne tarptautinio muzikos konkurso
atributas...
Galop išgirdome jau nebe pirmą kartą M.K.Čiurlionio
konkursui paraišką teikusios šiuo metu Prancūzijoje
gyvenančios rusės Elenos Rikkonen-Rolland (nr. 22)
pasirodymą. Akivaizdu, kad ilgi studijų Suomijoje ir
Prancūzijoje metai suteikė šiai atlikėjai daug žinojimo,
tačiau ne visuomet jis teigiamai veikė jos atlikimą. Itin
santūriu tempu pradėjusi Bacho Sonatą d-moll, atlikėja,
rodos, supainiojo tempo (Andante) ir pulso (2/4, bet ne
4/8!) nuorodas. Principalais grojama dalis ištįso iki
begalybės. Vėliau sekęs Adagio jau buvo gerokai
greitesnis, o finalas - nubėgo-nurūko be jokios reakcijos į
harmoninius posūkius. Gan sausai ir asketiškai, bet
kartu rėksmingai programos pabaigai praskambėjo
vieninga Pleno registruote atliktas Böhmo Preliudas ir
Fuga.
2011 m. rugsėjo 17 d., 14.00 val.
II turas. Pirmoji diena
Matyt, turime padėkoti Dievui už idėją, o Konkurso
ideologams - už jos įgyvendinimą: su M.K.Čiurlionio
vargonininkų konkursu, rodos, amžiams suaugęs
F.Liszto Preliudas ir fuga BACH tema “persikraustė” iš I į
II turą, tad šįkart skambės ne 23, o “tik” 12 kartų! Bet vis
viena, nuoširdi užuojauta tiems, kuriems tenka ši laimė -
darytis registruotę Lisztui Filharmonijos vargonais. Iš
esmės, vienas turas galėtų iš to ir susidaryti: sustatei
BACH registruotę ir pateikei komisijai - pagal visą
registruotės eigą taip nesunku nuspėti, ar turi
vargonininkas kūrinio viziją, ar ne...
Antrojo turo pirmąją dieną grojo 3 lenkai ir 3 lietuviai.
Net sunkoka nuspręsti, pagal kurią liniją rikiuoti savo
įspūdžius - tautinę, lyties (3 merginos ir 3 vaikinai) ar
autorių (Bacho, Čiurlionio ir Liszto). Kad jau šnekam
apie muziką - tebus muzikinis ir grupavimas.
Nežiūrint to, kad pirmajame ture skambėjo vien
Barokas, privalomas barokinis antrojo turo kūrinys -
Bacho tokata ir fuga - atskleidė naujų konkursantų
savybių. Triskart nuskambėjo Tokata, Adagio ir Fuga C-
dur (šį kūrinį rinkosi visi lenkai), dukart - Dorinė tokata
(D.Savickaitė ir V.Alaunė), o I.Gerikaitė atliko Tokatą E-
dur.
Nežinia, kuris iš kurio skolinosi idėjas, bet TAF’o
vidurinė dalis, Adagio, visus tris kartus buvo registruota
identiškai, su solo Principalu. Be abejo, kiekvienas iš
konkursantų įnešė savo dvasią į kūrinio skambėjimą:
J.Pankowiak sugrojo Adagio santūriai, bet sukauptai,
L.Mosur buvo drąsesnis improvizuodamas
pagražinimus, tačiau jo lėtosios dalies grojimas
balansavo ant bravūros ribos, o melodinė linija plyšinėjo
per pauzes. A.Tarnawskos Adagio puošyba buvo tarsi
surankiota iš skirtingų, ir ne visuomet tarpusavyje
derančių, šaltinių. Pačioje Tokatoje, kaip ir trečiojoje
ciklo dalyje, Fugoje, ko gero, profesionaliausiai atrodė
Lukasz Mosur: jis muzikavo tvirtai ir nepriklausomai,
nedvejojo sudėtingose pedalinėse vietose. Prikišti jam
galima būtų nebent ne itin aiškiai praskambantį
pagrindinį Tokatos ilgesnės ir dviejų trumpų gaidų
motyvą - jis tarsi virto elementariu mordentu.
J.Pankowiak atliekamoje Tokatoje krito dėmesin kiek
skirtingai rankomis ir kojomis formuojamas tas pats
motyvas, o daug kartų praskambanti Fugos tema
neturėjo vieno iš pagrindinių savo elementų - aštuntinių
“spyruoklės”. Kiek nuvylė A.Tarnawskos Tokatos
traktuotė: bėglūs jos pasažai atrodė lyg grojami
glissando, barškėjo iš aukštai atakuojami pedalai,
nebuvo aiški vienijanti Tokatos idėja. Precizikos
truputėlį trūko ir Fugoje.
I.Gerikaitė savąjį II-ojo turo pasirodymą pradėjo pakilia
gaida, atlikdama J.S.Bacho Tokatą ir fugą E-dur. Gal šiek
tiek trukdė startinis jaudulys, o gal - ne itin geras
instrumento girdėjimas “sulindus” gilyn į pultą; kartais
nei iš šio nei iš to abiejose fugose trumpam neperregimai
susipindavo polifoninės linijos. Kėlė rūpestį pati
vargonininkės sėdėsena - tokį šviesų ir džiaugsmingą
kūrinį Indrė grojo susikūprinusi, susigūžusi, lyg
“užsidariusi”.
Savotiškas nuotolinis kūrybinis ginčas įvyko tarp dviejų
“lietuviškų” Bacho Dorinės tokatos traktuočių.
D.Savickaitė naudojo mažai kontrastuojančias aštrias
manualų registruotes, kurios ne itin padėjo klausytis
besipinančių Tokatos linijų. Pasitaikė nedidelių
netikslumų pedaluose, o bendra muzikos tėkmė kai kur
buvo pernelyg stumiama pirmyn. Aktyviai pradėta Fuga
gi ėmė laipsniškai lėtėti, matyt, artėdama prie Dovilei
įprasto tempo: būdama labai ilga, ji, deja, liko kiek
formali, emociškai neišplėtota. Belieka tikėtis, kad šias
“nuodėmes” amortizuos kone pavyzdinė I-ojo turo
barokinės muzikos interpretacija... Daug “klasiškesnę”
registruotę Dorinei surinko V.Alaunė, tačiau iki idealaus
skambesio II-jam manualui dar pritrūko šviesaus
obertono. Nelabai konkretus Vaido toucher (tušė)
atsiliepė nedideliais nuostoliais: kartkartėmis
prapuldavo vienas kitas garsas. Fuga pasižymėjo geru
vedimu bei charakteriu, tačiau atlikėjo polifoninių linijų
girdėjimas vis apvildavo, kur ne kur atvesdamas į tikras
teksto pinkles.
Absoliutūs populiarumo lyderiai tarp M.K.Čiurlionio
kūrinių - Fuga “Kyrie eleison” bei Fuga-Choralas: jas
skirtingomis kombinacijomis buvo pasirinkę penki iš
šešių pirmosios II turo dienos dalyvių. Iš esmės, pats
muzikinis tekstas neduoda itin daug laisvės
interpretuojant “Kyrie” fugą, ir visi atliko ją be didesnių
kliuvinių. I.Gerikaitė vienintelė buvo pasirinkus ramesnę
principalinę registruotę, pridėdama jai kiek šviesos
paskutiniame puslapyje. Jos atlikime kai kur jautėsi kiek
primygtinas yrimasis į priekį, tačiau kulminacijoje labai
gražiai ir dainingai suskambo sopranas. Indrės grota
Fuga-Choralas buvo registruota itin tyliai, tačiau - nors ir
sukauptai - praskambėjo kiek vienodai. Galvoje radosi
įvaizdis - kaip vieniša sala vandenyne; muzika neteko bet
kokio emocinio plėtojimo. Greta Fugos cis-moll Fugą-
Choralą grojo ir D.Savickaitė. Abiejose fugose kiek
netikėtai buvo juntama nuolatinė trauka į ilgąsias gaidas
- kurioje takto ar frazės vietoje jos bebūtų. Muzikinė
logika grįždavo ten, kur tos gaidos sutapdavo su
stipriomis takto vertėmis. Fuga-Choralas Dovilės
atlikime buvo kiek atviresnė, dainingesnė, tačiau ribojosi
su nerūpestingumu, šiam kūriniui gal nelabai
tinkančiu... Dar kitaip M.K.Čiurlionio fugas sudėliojo
V.Alaunė: jis atliko fugas cis-moll ir “Kyrie eleison”.
Pirmojoje, deja, nutikdavo daug nepaaiškinamų dalykų:
sakytum, rankos atsisako klausyti galvos. Tai ramiai
muzikos tėkmei įnešdavo bereikalingų raibulių. Užtat
itin sukauptai ir iškilmingai Vaidui pavyko atlikti “Kyrie”
- ji buvo labai gerai klausoma ir stipri emociškai. Visi
trys lenkai Čiurlionį grojo savo pasirodymo pradžioje, ir
lygiai ta pačia kombinacija: Fuga-Choralas ir “Kyrie
eleison”. Fugos-Choralo net ir registruotėje buvo
pasinaudota ta pačia idėja: 4’ su tremolo pedalams. Gaila
tik, kad ant skirtingų garsų tas tremolo skirtingai veikė,
neleisdamas melodijai skambėti netrukdomai vientisai.
Jautriausiai šią fugą pavyko sugroti J.Pankowiak,
L.Mosur ją atliko metriškai išmatuotai, formaliai, o
A.Tarnawska - gan paprastai, neieškodama didelių
gelmių. Fugą “Kyrie eleison”, ko gero, geriausiai
“užpildė” L.Mosur. J.Pankowiak ją grojo pakankamai
judriai, tuo praganydamas pedalų linijas, tačiau
kulminacijoje jėgos ir pilnatvės buvo sukaupta
pakankamai. A.Tarnawska “Kyrie” fugą muzikavo
garsiai, bet be patoso, tragizmo; pasitaikė keli teksto
netikslumai.
Apsukę ratą, grįžkime prie F.Liszto BACH. I.Gerikaitei
šis kūrinys prasidėjo nelauktu nuotykiu: matyt, grodama
pirmuosius pasažus pedalais, ji nejučia užkabino vieną iš
kojomis valdomų kombinacijų - už keleto taktų
peršokusi į antrąjį manualą, Indrė rado jį tuščią!..
Suveikė kažkoks automatizmas - po kelių nebyliai
sugrotų pasažų ji, lyg niekur nieko, logiškai sugrįžo į
veikiantį pirmąjį. O asistentės per tas kelias akimirkas
susigaudė, kur problema, ir viskas stojosi į vietas.
Bendrai, I.Gerikaitės grojamam BACH šiek tiek pritrūko
polėkio, vienijančio tikslo pojūčio: kūrinys, pradedant
fugos plėtojimu, suskilo į epizodus su tam tikrais
techniniais sunkumais. Nors ir ne tiek šokiruojančių, bet
šiokių tokių nesusipratimų su nelaiku jungiamais
registrais F.Liszte apturėjo ir D.Savickaitė. Jautėsi
atlikėjos patirtis, geras instrumento supratimas; Dovilė
buvo tarp tų, kurie naudojosi nelabai patogiai
Filharmonijos vargonuose įrengtu šveleriu. Vis dėlto, ir
jai norėtųsi palinkėti rasti šiame kūrinyje vientisumo
giją, suformuoti aiškų kūrybinį vaizdą. J.Pankowiak
BACH registruotei panaudojo terasinę dinamiką -
greičiausiai, labiausiai pagrįstas variantas šiais
neobarokiniais vargonais. Racionalumas buvo matyti ir
visame svečio grojime, tik kai kur girdėjosi nelengva
atlikėjo kova su kaprizinga instrumento traktūra.
V.Alaunė F.Liszto BACH parodė daug gerų muzikinių
idėjų. Deja, jų išpildyme buvo šiokios tokios netvarkos:
laisvas ir nevaržomas lietuvio muzikavimas retkarčiais
virsdavo paprasčiausia anarchija, kaip antai, nekartu
skambančios rankos laužytų arpeggio epizode,
vertimasis lyg nuo kalno gamų pasažuose... Labai švariai
ir sėkmingai (sakyčiau, kol kas sėkmingiausiai iš visų)
F.Lisztą sugrojo lenkas L.Mosur, tuo gal būt šiek tiek ir
kilstelėdamas savo reitingą po pirmojo turo. Tuo tarpu,
A.Tarnawskos grojime pasitaikė keletas nedidelių
praradimų. Vėl savo įnoringumą pademonstravo
kietokos manualinės sankabos, nuo kurių nukentėjo
A.Tarnawskos grojami laužyti arpeggio. Kai kur po dvi
gaidas jungiami motyvai buvo atliekami itin trumpu
staccato, prarandant dalį harmonijų. Bendras įspūdis,
lyginant su šios atlikėjos pasirodymu I-me ture, vėl gi -
žymiai geresnis.
2011 m. rugsėjo 19 d., 12.00 val.
II turas. Antroji diena
Ką gi, konkursas yra konkursas, ir jame nutinka pačių
įvairiausių dalykų. Daugelio mūsų pažįstama jaunutė
vargonų studentė Mona Maskvoje vos ne rauda, kad
paraleliai su Čiurlioniu vykstančiame Gedike’s vardo
konkurse į finalą nepateko pati pačiausia publikos
favoritė, beje, grojusi solidžiai ir užtikrintai. Kai kurie
mūsų gi aptarinėjamo konkurso Vilniuje antrojo turo
rezultatai taip pat, rodos, netelpa į meninės-kūrybinės
logikos rėmus. Bet, perfrazuojant žinomą rusišką posakį
apie žirafą, žiuri didelė - jai geriau matyti...
Apie viską - po kruopelę. Antroji antrojo turo diena buvo
stipri, visų pirma, įspūdingais F.Liszto BACH atlikimais.
Ypatingai vertėtų išskirti du: J.Tarnawskio ir
L.A.Kalnciemos. Kaip ir reikėjo numanyti, Tarnawski
šeimynai nebuvo reikalo dukart išradinėti to paties
kūrinio registruotę - o sustatyta ji buvo labai
profesionaliai! Pasirodo, Filharmonijos vargonais pilnai
įmanoma Lisztą groti ir su vienu asistentu (prisimenant
pirmąją šio turo dieną, J.Tarnawski, it koks povas po
sodelį, ramių ramiausiai vaikštinėjo aplink savo
grojančią Ponią, tai šen tai ten įjungdamas ar
išjungdamas po kelis registrus). Ir paties Jaroslawo
atlikimas buvo solidus, tvirtas, virtuoziškas. Kilo net
abejonė, ar gali būti dar geriau?! Pasirodo - taip, gali.
Tuoj po lenko itin romantiškai ir įdomiai grojusi
L.A.Kalnciema šiam skersai-išilgai pažįstamam Liszto
kūriniui suteikė tiesiog sprogstamos energijos, rodos, vos
telpančios ir instrumente, ir salėje. Labai įsidėmėtini
buvo dejuojantys pobalsiai pirmuosiuose Fugos
pravedimuose, puikus pianizmas, polėkis. Tiesa, kai kur
liko jau pirmame ture pastebėtas labai aštrus, net
sausoje akustikoje nepraskambantis latvės staccato, bet
tai nesugadino solidaus bendro įspūdžio. Jei tektų
rikiuoti dalyvius į eilę pagal Liszto BACH, reikėtų pagirti
ir mūsiškę K.Juodelytę. Jai kūrinys pavyko be žymesnių
nuostolių, nors grojimo maniera buvo lyg “ant rankinio
stabdžio” - šiek tiek pasitaupant, atsargiai. Čia vėl
girdėjosi tam tikri I-ojo turo atgarsiai: apskaičiuotai
išpūsta agogika, daug vienodų įsibėgėjimų, kurių
amplitudė buvo jau naudota kituose kūriniuose. Panašų -
suvaržyto ir apsidraudžiančio grojimo - įspūdį paliko ir
lenko M.Kocot BACH traktuotė. Kūrinys stokojo bendros
krypties, tėkmės, o ir techniškai buvo ne be priekaištų.
Nors kruopštus muzikinio teksto perskaitymas iš
aktualiausios šio kūrinio redakcijos, sprendžiant iš
galvos linksėjimo, padarė neblogą įspūdį vienam žiuri
nariui.
Kiek išsamiau norėtųsi aptarti dar dviejų antrosios II-ojo
turo dienos dalyvių muzikavimą: matyt, “skaičių
magijos” dėka, jos abi - būsimo finalo dalyvės. Jacinta
Bicane elgėsi kaip tikra sportininkė! Tiek daug
sankabomis sujungtais manualais negrojo nė vyrukai.
Tačiau būtent šios latvės Dorinėje tokatoje atėjo į galvą
mintis: štai kur tikrasis Orgelschlagen (abejojantiems
priminsiu - tai senas vokiškas grojimo vargonais
pavadinimas: “vargonus mušti”). Tokio grubaus pedalų
spardymo, nuolatinio smulkiausių gaidų skandavimo
pirštais silpniau suręsti vargonai nė neatlaikytų
(linkėjimai Šv. Kazimiero Oberlingeriui!)... Ir, nors
J.S.Bacho Fugos vedimas buvo pakankamai logiškas,
visiškai nesijautė jos harmoninės plėtotės, augimo link
kulminacijos - tiesiog nebebuvo kur augti. Jacintos
atliekamas Čiurlionis jautrumu, subtilumu, deja,
nepasižymėjo. Fugos “k-Y-rie” virto į “kyri-E”, o Fuga
cis-moll neturėjo jai būdingo con motto - iš lietuviškos
liaudies melodijos ji mutavo į pratisą ir kulminacijoje net
spiegiančią slavišką byliną. Nekalbant apie tai, jog
abiejose pasitaikė netikslumų tekstuose. Nuotykingai
nuskambėjo pirmieji J.Bicanes atliekamo Liszto pasažai:
rankos - sau, kojos - sau. Tiek kūrinio formoje, tiek
registruotėje - daug betvarkės, tačiau sportiniai epizodai
išties vykę. Net oktavas ši miela latvė sugebėjo groti - jei
nesuklydau spręsdamas pagal skambesį - su sankaba
tarp pirmojo ir trečiojo (!) manualų.
Ne itin džiugūs įspūdžiai liko ir po korėjietės Y.-S.Kim
antrojo turo. J.S.Bacho Tokatoje C-dur baltais siūlais
buvo siūtos jungtys tarp atskirų epizodų, jautėsi įveržtos
kojos (pusiaukelėje sustojantys tremolo pedalais); tokata
nuskambėjo vienu ypu, bet tarsi “be kvapo”. Tolygią
vidurinės dalies tėkmę ir solinio principalo dainavimą
plėšė pernelyg užaštrintas punktyras. Fugoje beveik
ištisai kiek vėluodami skambėjo pedalai - bent jau
kadaise tai buvo laikoma didele nuodėme! O rankų
vaizdas keistu būdu skyrėsi nuo garso (taip būna su
žaibu ir griaustiniu): matėsi, kad viską groja non legato,
o skambėjo visai neartikuliuotai. Korėjietė rinkosi
trumpesnį M.K.Čiurlionio Fugos “Kyrie eleison”
užbaigos variantą, taip sutaupydama mums -
klausantiems - keletą paskirai smūgiuojamų
kulminacinių akordų, o Fugos cis-moll, jautriai ir mielai
pradėjusi, ji - nepaisant vis gausėjančių registrų -
emociškai neišaugino. F.Liszto BACH vis tik privertė
atlikėją šiek tiek “užsikurti”. Nesant kažkokios logikos
registruotėje liko nelabai aišku, laiku ar atsitiktinai buvo
jungiami registrai, tačiau pačiai vargonininkei tai nė kiek
netrukdė - į kūrinio antrąją pusę net atrodė, jog ji kai kur
išdrįso ir surizikuoti!
Prisimenant likusią J.Tarnawski programos dalį, lieka
tik apgailestauti, kad - matyt - konkurso balų “pagalvė”
po pirmojo turo buvo nelabai stora... Gana tvirtai, be
didesnių sentimentų sugrojęs Čiurlionį (Fugos “Kyrie” ir
Choralas), lenkų atlikėjas ėmėsi vienintelės konkurso
programoje J.S.Bacho Tokatos F-dur. Na, nebuvo ji “be
grieko”: kiek tiesmukai lyg sūpynėse frazuojami solo
pedalai, keletas smulkių praradimų techniškai
sudėtingesnėse vietose, ne visur ideali vertikalė, ilgainiui
bendra tėkmė ėmė stabčioti per ketvirtines. Kita vertus,
Fuga suskambo vieningai, vientisai ir kryptingai. Net ir
grakštesnio judėjimo vidurinėje jos dalyje svečias
pasirinko saugiausią konkursinį variantą - nieko
nekeisti.
Ne itin dažnai konkursuose renkamasi populiarioji
J.S.Bacho Tokata d-moll, tikriausiai, sukėlė daug vidinio
džiaugsmo jos atlikėjai L.A.Kalnciemai. Kita vertus, tai
kūrinys, kurio beveik kiekvienas atlikėjas manosi žinąs
tobuliausią atlikimo variantą - todėl ir pakankamai
rizikingas konkursams. Liene muzikavo solidžiai,
kūrybiškai ir techniškai. Artimas mūsų lietuviškai
dvasiai buvo ir M.K.Čiurlionio Fugos cis-moll
perskaitymas, o Fugoje-Chorale dėmesį patraukė
originali registruotė su solo 4’ liežuvėliu ir tremolo.
Pastarąją fugą latvė vienintelė iš konkursantų plėtojo
registrų pagalba - su tokia jautria traktuote sunku
nesutikti.
Karolina Juodelytė II-ojo turo programai rinkosi
J.S.Bacho Tokatą E-dur ir M.K.Čiurlionio Fugas “Kyrie”
ir cis-moll. Klausant Karolinos sunku atsikratyti
įspūdžio, kad daug grojimo elementų yra ne jos pačios
jausmų ir emocijų išdava. Todėl pats grojimas tampa
trūkčiojančiu, nenatūraliu - tas ypač jautėsi Tokatoje.
Lietuviška muzika suskambo gan gerai, nors gal kiek
paviršutiniškai, blankiai, be didesnės vidinės įtampos.
Pabaigai - dar keli žodžiai apie paskutiniuoju vakar
grojusį M.Kocot. Gal ne pats sėkmingiausias šiam
atlikėjui tapo Bacho TAF atlikimas: Tokata pabyrėjo
gabalėliais, sunkiai rankiotais kelyje link tikslo; Adagio
pasižymėjo labai marga artikuliacija ir savotiškai
“glostinėjamu” soliniu balsu; Fuga “pasiskolino” masyvią
Tokatos registruotę, tuo netekdama grakštumo,
tamprumo. Tačiau būtent lenkas buvo vienu iš tų svečių,
kuriems M.K.Čiurlionis - rodėsi - senas geras pažįstamas
ar net bičiulis. Reto susikaupimo ir meditatyvaus
raiškumo buvo jo atliekama Fuga-Choralas, savą požiūrį
jis turėjo ir į Fugą cis-moll. Pastarojoje, deja, radosi
netikėtų teksto netikslumų.
2011 m. rugsėjo 20 d., 18.30 val.
Finalas
Dar klausantis antrojojo turo labai magėjo su kuo nors
pasidalinti “mistiškais” skaičių sutapimais. Įspūdis toks,
lyg vargonininkų konkurse vyko du atskiri konkursai.
Kažkokia nematoma skiriamoji linija slinko per visus
konkurso turus, ir visą laiką Yeonju-Sarah Kim buvo
antrosios dienos pirmoji atlikėja - tarsi pirmosios dienos
konkursantai nekonkuravo su antrosios dienos
konkursantais nė viename iš etapų (ir pirmame, ir
antrame turuose, ir Finale, visi, išsitraukę pasirodymo
eilės numerį nuo 1 iki 12, grojo pirmąją dieną, o nuo 13
iki 23 - antrąją)... Kalbant apie mūsų lietuvaites Finale,
pirmosios dienos atlikėjai Dovilei teko atlaikyti
sunkiasvorę “aplinką” (J.Pankowiak ir L.Mosur - tikrai
stiprūs vargonininkai), o antrąją dieną dieną
pasirodžiusių Karolinos “priešininkių” (Y.-S.Kim ir
J.Bicane) galima buvo tik pavydėti!..
Toliau - apie pačią muziką. D.Savickaitės pagrotas
J.S.Bacho Preliudas ir fuga e-moll buvo tikrai valingas ir
energingas, artikuliaciškai aiškus, jis gerai pripildė Šv.
Kazimiero bažnyčios erdvę. Visgi kilo minčių dėl
laisvosios programos pasirinkimo: net jeigu J.S.Bacho e-
moll’is ir yra vienas iš mylimiausių vargonininko
kūrinių, ar išties daug savo vidinių meninių savybių juo
galima atskleisti? Juk Finalas - tai savotiškas savęs
išviešinimas, įsileidimas į sielą, proga pademonstruoti
tai, ko kituose konkurso turuose nebuvo galimybių
parodyti! Dovilės M.K.Čiurlionio Fugos b-moll
konstrukcija, struktūra buvo atskleista tikrai vykusiai,
fugos apoteozė - ne pernelyg rėksminga, atlapaširdė.
Vienintelis tos dienos atlikimų, kai buvo girdėti, kad “ne
vakar” išmokta. Iki idealo trūko balsų švaros
skaidriajame C-dur epizode. D.Savickaitė įtaigiai
perteikė ir V.Bartulio “Mėnulio šviesą” - įtarčiau, jog
girdėjome vieną iš gražiausių pjesės perskaitymų per visą
laiką, kai ji skamba konkurse (nuo 1999-ųjų). Itin
patraukli buvo liežuvėlio su vibrato registruotė pp.
P.Ebeno “Motto ostinato” iš “Sekmadienio muzikos”
tapo savotišku Sizifo akmeniu. Teisinga ir stipri pradinė
idėja, aiškus pagrindinio motyvo skambėjimas tarsi
nuvargo dar nepasiekęs kulminacijos, sumažėjo jo
tamprumas. Ir kūrinio “epilogas” - grojant šį kūrinį
atskirai nuo viso ciklo jis toks svarbus! - taip ir liko
pusiaukelėje į viršūnę.
Lenkų vargonininko J.Pankowiak finalinį grojimą galima
būtų dalinti į aiškias dvi dalis: “jo” ir “ne jo” muzika.
Pirmoji - tai V.Barkausko “Inspiracija” ir J.Alainas, o
antroji - Čiurlionio b-moll ir, deja, P.Ebenas. Apie
pirmąją pusę, rodos, nėra ir ko kalbėti: muzika kalbėjo
pati už save, buvo kupina spalvų, energijos, fantazijos, ir
apie jokias technines problemas kaprizingoje J.Alaino
“Siuitoje” - nė minties. Tuo tarpu gerai pradėta
M.K.Čiurlionio Fuga b-moll klupo tekste, nebuvo laisvo
tempo kvėpavimo. P.Ebeno pjesėje “Motto ostinato”
atlikėjui, matyt, dar pritrūko įdirbio: jau “muilinas”
pradinis štrichas bažnyčios erdvėje pradangino švaros,
skaidrumo, tikslumo įspūdį, o kūrinio eigoje visokių
“nelaimių” tik gausėjo.
Antrojo lenko, L.Mosur, pasirodymo pradžioje
suskambėjusi J.Alaino II-ji Fantazija nuvylė kiek sausu,
nuasmenintu požiūriu - ji buvo pernelyg objektyvi, net
sausa. Registruotei atidesnio dėmesio irgi gal kiek
pritrūko. Vėliau sekusi F.Latėno pjesė “Švytėjimas”
išsiskyrė unikaliu grojimu “neliečiant klaviatūros”: net ir
vien aukštais obertonais registruotos rankos nespėdavo
praskambėti dėl pernelyg tiesmukai traktuojamo
staccato. (Sutapimas ar jau dėsningumas, tačiau nuo
1995-ųjų metų prizas už specialiai MKČ konkursui
parašytą kūrinį nuolat atitenka būtent šios F.Latėno
pjesės atlikėjui. Juo labiau kontraversiškas šiųmetis žiuri
pasirinkimas - skirti prizą net ir už tokį atlikimą...)
Daugelį Čiurlionio Fugos b-moll atlikėjų ištinkanti bėda -
pernelyg painus tekstas vėlai pradėjus šią fugą studijuoti
- neaplenkė ir L.Mosur, kad ir kaip jis stengėsi ištisus tris
puslapius groti kuo lėčiau. Bet užtat Ch.M.Widoro 6-
ojoje simfonijoje (skambėjo I, IV ir V dalys)
vargonininkas atsigriebė su kaupu. Jau pirmosios dalies
energija tryško per kraštus, visuma buvo logiškai
išplėtota. Žaviai liejosi liežuvėlinio balso kantilena
lėtojoje daly, o Finalas - tai tikra puota ausims, ir su tikru
polėkiu, efektingai atlikta muzika. Puiki, vilčių teikianti
pirmosios finalo dienos pabaiga!
Antrąją finalo dieną pradėjusios Y.-S.Kim pasirodyme
(kas galėjo pagalvoti, kad jos klausysimės net ir finale?!),
nepaisant visiškai kitokių meninių užduočių, nebuvo
girdėti nieko nauja. Tas pats nereagavimas į
besikeičiančias harmonijas ir net į bažnytinę akustiką,
tas pats automatizmas - tiek Bache (Fantazija ir Fuga g-
moll), tiek F.Latėne, tiek Regeryje (”Halleluja! Gott zu
loben”, op. 52/3). Vienintelė vieta, kur šios atlikėjos
savybės “atsipirko”, netgi tapo savotišku drąsos
liudijimu, - tai žymioji J.S.Bacho Fuga g-moll: joje -
tikrai ne vieta, kur reikėtų dėl kažko abejoti, ar dairytis
per petį. Tik iš pradžių rodėsi, jog korėjietės vedama
fugos tema akustiškai neišsitenka Šv. Kazimiero
bažnyčios erdvėje. Nuskambėjus Bachui nepraėjo nė
pora sekundžių, o Y.-S.Kim jau startavo su Čiurlioniu.
Švaros atžvilgiu gal ir ne blogiausias atvejis, tačiau
visiškai tiesmuka plėtotė, crescendo - tarsi raketos
kilimas į kosmosą, - nedaro šios komplikuotos muzikos
patrauklia. Ne kažin kiek niuansų atlikėja rado ir kituose
privalomuose kūriniuose - F.Latėno “Švytėjime” bei
J.Alaino II-joje Fantazijoje. Pastarąją pjesę ištiko klaidos
registruotėje, neišryškėjo tiek svarbūs kontrastai prieš
pjesės pabaigą. Registruotės disbalansas bei prisidėję
asistavimo nesusipratimai (net tyliausiose vietose), deja,
persikėlė ir į paskutinę korėjietės programoje M.Regerio
Choralinę fantaziją. Nors su techniškai sudėtingomis
vietomis viešnia susitvarkė, tačiau eiliniam klausytojui
toji garsų masė tikriausiai tebuvo visiškas chaosas.
Pernelyg daug neaiškumų buvo ir latvės J.Bicanės
finalinės programos pateikime. Vėl skausmingai kliuvo
Čiurlionio polifonija, V.Bartulio “Mėnulio šviesa” tapo
kažkokia rėksminga, spigia ir nervinga. “Nurijus”
pirmuosius netikslumus melodijos pravedime soprane
atrodė, jog P.Ebeno “Motto ostinato” “įvyks”, tačiau
pakeliui į kulminaciją aiškumo ir energijos gerokai
sumažėjo, o pati kulminacija jau smagiai “šaudė pro
šalį”. Tarsi poilsio oaze turėjęs pasitarnauti J.S.Bacho
Choralas “An Wasserflüssen Babylon” taipogi neapsiėjo
be pašalinių gaidų - matyt, poilsis buvo pernelyg gilus.
Deja, neblizgėjo ir pabaigai grojamos trys dalys (I, III,
VI) iš L.Vierne’o I-osios simfonijos. Rūstus pirmosios
dalies bangavimas buvo matuojamas aštuntinėmis,
nespėta rasti labiau prancūziškos registruotės; Pastoralė
(III d.) savo užaštrintu judėjimu pradžioje labiau
panėšėjo į žigą, o jos vidurinės dalies liežuvėlinė
registruotė buvo visiška beprasmybė (na, neturi
Oberlingeris prancūziško Voix humaine, uždaromo
žaliuzėmis!...); simfonijos Finalas gal ir buvo artimesnis
tiesai, bet visgi nebespinduliavo - atlikėjos nuovargis
darė savo.
Tad visiškai nenuostabu: šiame kontekste jauniausios
finalistės K.Juodelytės pasirodymas atrodė itin stabiliai
ir tvarkingai. Visuose kūriniuose (išskyrus O.Messiaeną)
- labai profesionaliai sustatytos neįtikėtinai brandžios
registruotės!.. Išskyrus Messiaeną, gerai aprėpta
kiekvieno kūrinio visuma. Čiurlionio Fuga b-moll - kone
etaloninė, išties vientisa, sukaupta, su mintimi. Gal tik
atoslūgis į C-dur dar galėjo turėti 2-3 gradacijas.
P.Ebeno “Motto ostinato” šiek tiek šlubavo tempai:
sunkesnėje faktūroje - sulaikytai, lengvesnėje -
bėgančiai. Lipant į kulminaciją pasitaikė užkabinti ne tų
gaidų. Bendras įspūdis, jog grojama “apskritai”,
nepasijungus, nepatiriant katarsio. Užtat kone kosminiu
tempu grojamas F.Latėno “Švytėjimas” buvo skaidrus ir
spindintis lyg krištolinis. Registrais gražiai sukurtas ir
kylančios bei atslūgstančios garso bangos vaizdinys
J.Tamulionio “Maldoje”. Visgi, konkurso finalui
pasirinkta iš statiškų akordų suręsta pjesė, kurią pagrotų
kiekvienas, dieną ar dvi panagrinėjęs tekstą, nedaro
rimto įspūdžio. Iki O.Messiaeno “Dieu parmi nous”
Karolinai dar reikės užaugti... Neįmanoma “atrakinti” .
šios muzikos grojant mokiniškai: yra dalykų, kuriuos nuo
pradžių iki pabaigos tenka perleisti per save patį be jokių
išlygų. Kitaip jie netenka pusės ir daugiau vidinės jėgos,
kuri galėtų ir turėtų būti.
2011 m. rugsėjo 24 d., 11.00 val.
Konkurso rezultatai
I premija - Karolina Juodelytė (Lietuva)
II premija - Łukasz Mosur (Lenkija)
III premija - Jakub Pankowiak (Lenkija)
Diplomai: Yeonju-Sarah Kim (Pietų Korėja), Jacinta
Bicane (Latvija), Dovilė Savickaitė (Lietuva)
Specialusis prizas už geriausiai atliktus M.K.Čiurlionio
kūrinius - Karolina Juodelytė (Lietuva)
Specialusis prizas už geriausią specialiai konkursui
parašyto lietuvių kompozitoriaus kūrinio atlikimą -
Łukasz Mosur (Lenkija)
Specialusis prizas už geriausią J.S.Bacho kūrinio
atlikimą - Jakub Pankowiak (Lenkija)