© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Dr. Balys Vaitkus, 2009
Arkikatedros vargonininkas. Pokalbis su
B.Vasiliausku
Vasario mėnesį Lietuvos žmonės iškilmingai paminėjo
Vilniaus arkikatedros bazilikos sugrąžinimo
tikintiesiems 20-tąsias metines. Ilgiau nei tris
dešimtmečius tarnavusi kaip Paveikslų galerija ir
vargonų muzikos koncertų salė, šventovė tuomet atgavo
savo prigimtinę - sielovados - funkciją. Dauguma mūsų
šį 1988-ųjų pabaigos - 1989-ųjų pradžios įvykį gerai
prisimename, tad šiemet tarsi iš naujo patyrėme šio
visai tautai svarbaus akto jaudulį, pakilią nuotaiką.
Nuo pirmų sugrąžintos Arkikatedros dienų jos
tolimesnio gyvavimo liudininku tapo vargonininkas,
ilgametis Arkikatedros bendruomenės narys Bernardas
Vasiliauskas. Jo akivaizdoje vyko interjero pertvarkymo
darbai, personalo kaita - per 20-tį metų čia pasikeitė
nemažai žmonių. Kai kuriuos jų vargonininkas pamena
visai dar berniukais, dabar štai - jau regi dirbančius
pastoracinį darbą. Bernardo Vasiliausko akyse
Arkikatedroje išaugo ištisa karta.
Šventinių Arkikatedros renginių verpete apie ano meto
įvykius ir šiandienos Lietuvos vargonininkų rūpesčius
Maestro Bernardą Vasiliauską kalbino Balys Vaitkus.
- Pokalbio pradžioje norėčiau pacituoti vieną
prof. Leopoldo Digrio frazę, ištartą prieš kurį
laiką duotame interviu: į klausimą, ar 7-ojo
dešimtmečio jo vargonų klasės absolventai
perėmė rusiškosios sovietinės vargonų
mokyklos savybes, jis atsakė: “išskirčiau
Bernardą Vasiliauską - jis liko ištikimas
lietuviškajai bažnytinio vargonavimo
tradicijai”.
- Toks pasakymas gal kiek ir stebina. Pats būčiau linkęs
dalykus vertinti kiek kitaip. Nelabai tą tradiciją žinojau,
bet, matyt, manyje ji tūnojo gal net pačiam nejaučiant.
Nuo pat vaikystės girdėdavau bažnytinį grojimą tiek
gimtajame Kaune, tiek ir čia, Vilniuje, Šv. Mikalojaus
bažnyčioje ir kitur. Gal ir persidavė tokiu būdu koks
pasąmoninis impulsas.
Kitas dalykas, kad vargonais susidomėjau jau pabaigęs
fortepijono studijas Konservatorijoje pas profesorę Olgą
Šteinbergaitę. Ji man buvo ir liko autoritetas virš visų
kitų autoritetų. Tad net pradėjęs muzikuoti vargonais
likau ištikimas Profesorės linijai, laikiausi jos
nurodymų, intuityviai vadovavausi jos klasėje įgyta
patirtimi. Ar tai galėjo sutapti su lietuviškojo bažnytinio
vargonavimo tradicija, man sunku spręsti.
- Ir vis dėlto, kas Jus, diplomuotą pianistą,
pastūmėjo link vargonų?
- Pirmiausia - smalsumas! Teko stebėti, kaip į
tuometinės Valstybinės konservatorijos pirmą aukštą
per langą buvo įkeliama fisharmonija - pirmasis to laiko
vargonininkų studijų instrumentas, dėl savo gabaritų
netilpęs per duris. Susidomėjau!.. 7-ojo dešimtmečio
viduryje Konservatorijos vargonų klasėje jau studijavo
kelios studentės. Viena pirmųjų buvo Elena
Liutkevičiūtė, tuoj prie jos prisijungė Nijolė
Trinkūnaitė, Vida Prekerytė. Vis tik aplinkybės
susiklostė taip, kad aš buvau pirmasis, oficialiai baigęs
Konservatorijos vargonų klasę (1966 m. - aut. past.).
Vargonų dėstytojas L.Digrys išsyk nepatikėjo, kad noriu
rimtai mokytis, liepė eiti tartis su dekanu, prof.
P.Berkavičiumi. Dekanas taip pat nebuvo linkęs
pritarti: sakė, - “gali groti, bet stipendijos - žinok -
antrąkart negausi”. Teko ir jį patikinti, kad man tikrai
įdomus šis tuomet menkai pažįstamas instrumentas.
Pirmos iš L.Digrio gautos užduotys, neturint jokio
pradinio vargoninio pasiruošimo, buvo nepaprastai
sunkios: J.S.Bacho kūriniai Tokata ir Fuga d-moll ir
Preliudas ir Fuga h-moll. Baisiai vargau! Judesių
koordinacija, grojimas rankom ir kojom vienu metu…
Skųsdavausi, klausdavau dėstytojo, ką daryti, kad
grojant kojomis neklauso rankos, ir pan.
- Ar Jūsų šeima turėjo įtakos pasirinkimui?
- Pasirinkimui groti vargonais šeima neturėjo visiškai
jokios įtakos. Tėvai visus vaikus nukreipė link muzikos -
atrodė, kad kitaip ir nebūna. Tačiau prie vargonų jokio
postūmio iš artimųjų nebuvo. Jau buvau pakankamai
savarankiškas, dirbau Konservatorijoje, Operos teatre.
Tėvams jau daug vėliau padarė didžiulį įspūdį, kai
tapau Arkikatedros vargonininku. Jie tuo labai
didžiavosi.
Galiu pasakyti, kad yra buvę, jog muzikinių sunkumų
prispaustas buvau begalvojąs Arkikatedros
vargonininko darbą mesti, bet atsižvelgdamas į tėvų
nuomonę neišdrįsau. Jiems tai būtų buvęs smūgis…
- O kaip gi radosi pats kvietimas dirbti Vilniaus
arkikatedroje bazilikoje?
- Kvietimas man buvo labai nelauktas ir visiškai
netikėtas. Niekad nemaniau, kad kada nors tapsiu
bažnyčios vargonininku - mes gi buvome auginami
koncertuojančiais vargonininkais. Tuo laiku turėjau
pakankamai daug darbo! Tai ir Filharmonijos
organizuoti koncertai Lietuvoje, ir nuolatinės kelionės
per tuomečius Sojuzkoncert’ą, Goskoncert’ą (Sovietų
sąjungos koncertinės organizacijos): Sibiras, Kaukazas,
Vidurinė Azija…
Atgimimo metais, netrukus po to, kai buvo paskelbta
apie Arkikatedros grąžinimą tikintiesiems, mane
pokalbiui pasikvietė monsinjoras Kazimieras
Vasiliauskas. Jis jau buvo paskirtas Arkikatedros
administratoriumi ir buvo atsakingas už personalo
formavimą, už šventovės atkūrimo bei atnaujinimo
darbus. Tuo metu, galima sakyti, jo beveik nepažinojau,
buvau tik kelis kartus susitikęs, kai tekdavo remontuoti
vargonus. Monsinjoras prieš ateidamas į Katedrą buvo
Šv. Rapolo bažnyčios Vilniuje klebonu - sovietmečiu
man yra tekę ten tarsi “privačiai”, nesiafišuojant, kiek
pasirūpinti vargonais.
Ir lyg šūvis - monsinjoras pasiūlė man tapti
Arkikatedros vargonininku! Tai buvo visai nelaukta,
apie tai niekuomet nebuvau galvojęs. Tiesa, nors nuo
vaikystės bažnyčia nebuvo man svetimas dalykas, bet
dirbęs tokio darbo nebuvau.
Kodėl kvietė būtent mane, net dabar pasakyti sunku…
- Ir kokie gi pirmieji Jūsų įspūdžiai “naujoje”
darbo vietoje? Naujoje - visiškai sąlygiškai: juk
šiais vargonais ir iki tol dažnai grodavote
sekmadieninius koncertus Paveikslų galerijoje.
- Pradžia Arkikatedroje man buvo labai sunki! Vienas
dalykas - šventose Mišiose dalyvauti tarp
bendruomenės, o visai kitas - prie vargonų, kur reikia
puikiai žinoti, kur, kaip, kada, ką… Būtina tiksliai
mokėti visą Mišių eigą, visus reikalingus atsakymus,
giesmes. Naujiena man visa tai nebuvo, tačiau kai
reikėjo naudoti viską praktiškai, “pagauti” giedojimo
toną, nepaklysti harmonijose!.. Susiradau įvairios
literatūros, gaidų, išrašytus visus atsakymus, pasidariau
sau kasdienai tokius muzikinius liturgijos konspektus.
Ta medžiaga šiandien naudojasi ir buvę mano
studentai.
Šiandien regisi, jog visa tai ne taip jau ir sunku: viskas
yra literatūroje, reikia vien tik susirasti, įsisavinti -
tačiau tuomet turėjau daug rūpesčio. Juo labiau, kad
Arkikatedros chorui tada vadovavo Pranas Sližys, senas
vargonininkas, iki smulkmenų žinojęs visus niuansus -
jis būdavo baisiai nepatenkintas, kai aš ko
nepataikydavau, ar vėluodavau sugroti, ar nerasdavau
reikiamo tono. Aš irgi dėl to nervindavausi…
- Išduokit paslaptį - ar teko sovietmečiu
vargonuoti bažnyčiose?
- Taip, vieną kitą kartą teko, bet dažniausiai bičiulių
iniciatyva: ar koks solistas pasikviečia, ar
instrumentalistas - iš tų, kurie tuomet išdrįsdavo.
Vienas tokių - šviesios atminties Paulius Juodišius; su
juo buvom geri draugai. Jis, rodos, nieko nebijojo, o aš,
kad ir prisibijodamas, neatsisakydavau. Tekdavo šiek
tiek slėptis: manydamas, kad manęs nepažins,
nusiimdavau akinius!.. Nors nujausdavom, kad mus
stebi, kartais net žinodavom, kas mus stebi.
Tačiau yra buvę ir priešingų atvejų. Pavyzdžiui, kai
baigėme restauruoti vargonus Šiluvos bažnyčioje,
klebonas manęs prašė pagroti koncertą - neišdrįsau…
Nes Šiluva buvo apsupta ypatingo Sovietų saugumo
dėmesio. Būtent Šiluvoje teko susidurti ir su tariamo
kiaulių maro versija: ypač Šilinių atlaidų metu apie
miestelį būdavo sukuriama tarsi “karantino zona”, kai
niekas be specialaus patikrinimo negalėdavo nei
įvažiuoti, nei išvažiuoti - esam kartą taip įkliuvę “zonos”
viduje, nebuvo nė kaip namiškiams pranešti, kur
prapuolėme.
- Ar atsiliepė tai Jūsų oficialiai koncertuojančio
vargonininko karjerai?
- Manau, kad ne. Koncertų turėjau ir kažkokių
suvaržymų nejutau. Gal tik vienintelėje srityje buvo
“nesklandumų”: tuomet gana svarbų Nusipelniusio
artisto vardą gavau labai vėlai. Matyt, turėjo įtakos, kad
vis sukiodavausi bažnyčiose - to niekad ir neslėpiau.
Kunigai netrukdavo pajusti, kad esu nesvetimas toje
aplinkoje.
- Stebint šiandieninę bažnytinio muzikavimo
situaciją Lietuvoje aplanko įspūdis, kad esama
didelio atotrūkio tarp to, ką vargonininkai
studijuoja mokyklose pasirinkę šią specialybę,
ir tarp to, kas Bažnyčiai yra apskritai
reikalinga, ypač turint omeny liturgiją...
- O taip, atotrūkis tarp to, ko vargonininkas mokomas,
ir to, kiek iš jo reikalaujama bažnyčioje…
- Kaip manote, kuria linkme turėtų plėtotis šios
problemos sprendimas?
- Oi, tai labai sunkus klausimas… Man regis, kad
daugelio Lietuvos dvasininkų akyse vargonininkas - tai,
paprasčiausiai, aptarnaujantis personalas, kaip antai,
zakristijonas, kaip valytoja prašluojanti grindis
vakarais. Net čia, Arkikatedroje, kur šiuo metu yra šeši
chorai, kitąkart nė nepajustum skirtumo, ar tiems
chorams akompanuoja vienas, ar kuris kitas
vargonininkas.
Aš pats, beje, net ir neturėčiau kuo skųstis: man tikrai
nesunku pagroti reikiamas gaidas, pagalvoti apie savo
interpretaciją. Tik daugiau tuo nelabai kas domisi,
niekam to nereikia!.. Netgi tai, ar choras geriau, ar
blogiau giedos, gal tik vienas kitas muzikalesnis
parapijietis pastebi… Bet daugiau bažnyčioje niekas
apie tai nekalba, niekam tai nerūpi. Tas pats - ir su
vargonininkais.
- O ar gali tie dalykai keistis? Kas lemtų
kažkokius pokyčius?
- Na, nebent seminarijose greta kitų disciplinų atsirastų
daugiau dėmesio ir bendrajam muzikiniam ugdymui.
Nesu gerai įsigilinęs į jų programas - jie gerai išmano
literatūrą, filosofiją, išsilavinę dailės, architektūros
srityse, bet muzika lieka jiems tolimu dalyku. Nebent
atsiranda vienas kitas iš prigimties muzikalus klierikas,
galintis kažką pagroti, turintis gražų balsą.
Kita vertus, net kai kurios labai populiarios giesmės
bažnytiniame repertuare yra tiek banalios… Gražus ir
prasmingas tekstas dažnai įvelkamas į labai prastą
muzikinį rūbą. Tai tikrai nėra priekabės, tačiau
Bažnyčia galėtų artėti link kultūros.
- Jums kaip įvairiapusiam menininkui su
solidžiu kūrybiniu bagažu turėjo būti labai
sunku priprasti prie tokios savotiškai
nedėkingos muzikinės aplinkos po bažnyčios
skliautais…
- Galėčiau tvirtai pasakyti, kas mane čia laiko. Jau
paminėjau, kad itin svarbi buvo tėvų nuomonė. Tačiau
čia pat vyksta ir kai kurie malonūs pasikeitimai.
“Jaunėja” mūsų chorų vadovai, kartu neišvengiamai
kinta ir chorų pasiruošimo lygis, plečiasi repertuaras.
Štai mūsų jaunimo choras dažnai ruošia įdomias
programas - esu labai su chorais susijęs.
Svarbi, be abejo, ir kita, praktinė, pusė: savo žinioje
nuolat turiu gerą didelį instrumentą - nedaugelis mūsų
vargonininkų gali pasigirti tokiu komfortu. Jei tenka
ruoštis kokiam pasirodymui, galiu netrukdomas ateiti ir
muzikuoti.
Dar 1989-aisiais monsinjoras Vasiliauskas man pavedė
“Muzikos direktoriaus” pareigas (tokia pareigybė
oficialiai egzistuoja, tarkim, Vokietijos bažnyčiose - aut.
pastaba). Bet oficialiai tokios pareigos Lietuvoje,
tikriausiai, dar negreitai bus įvestos…
- Ar sudėtinga bažnytinės muzikos padėtis nėra
bendrojo visuomenės muzikinio ugdymo
atspindys? Juk ir dažnas bažnyčios lankytojas
gūžiasi nuo užgriuvusios vargonų garsų
masės…
- Taip, daugeliui vargonai dar ir šiandien yra naujiena.
Vieni apie vargonus išsyk susikuria palankų įspūdį, kiti
- ne, nors gal būt tik vienintelį kartą tėra pabuvoję
koncerte.
Mintimis grįžtant į tuos laikus, kai Arkikatedra buvo
tapusi Paveikslų galerija, malonu prisiminti itin gausią
ir reiklią publiką, lankiusią čia nuolat vykdavusius
vargonų koncertus. Tiesa, daug tarp jų būdavo ir svečių
iš Rusijos, kur ir dabar vargonai yra likę ypatingos
traukos objektu - tai, matyt, sietina su tuo, kad ten šis
instrumentas, kaip ir visi kiti, neskamba liturgijoje, tuo
likdamas lyg ir nepažįstamu.
O koncertavimas bažnyčiose - tai apskritai atskira ir
labai sunki tema. Neseniai įvykę Arkikatedros
atšventinimo 20-mečio paminėjimo koncertai puikiai
paliudijo, kad kažkokio specialaus dvasininkų
dalyvavimo net ir nereikia: užtekdavo ištarti keletą
žodžių apie renginį per skelbimus, ir kupina žmonių
Arkikatedra likdavo klausytis. Žmonės lengvai pajunta
palankų nusiteikimą.
- Pakalbėkime apie perspektyvą. Ar Jums teko
girdėti apie mūsų jaunųjų kolegų iniciatyvą
paruošti bažnyčių vargonininkų atestavimo
normatyvus? Tikimasi tokiu būdu pagerinti
bažnyčiose skambančios muzikos kokybę. Kaip
manote, kiek tai gali būti veiksminga?
- Na, tokių bandymų jau yra buvę… Manau, kad tai ir
šiuo metu bus mažai veiksminga. Vargonininką, kurio
muzikinės ir dvasinės pažiūros per ilgus darbo metus
jau ganėtinai nusistovėjusios, yra labai sunku
“perauklėti”! Dažnas yra prisirišęs prie savo repertuaro,
prie jo pripratinęs ir savo parapijos žmones, kai kada
jiems net pataikauja.
Tikiu, kad šie dalykai plėtosis tik natūraliai, be įsikišimo
“iš šono” ar “iš viršaus”. Turėtų savaime ateiti nauja
vargonininkų karta, atsinešanti naujų žinių, naujos
patirties. Žinau, kad šiandien jau dažnas LMTA vargonų
specialybės studentas dirba bažnyčioje. Jei jie bus
pakankamai principingi ir neis lengviausiu keliu, tai
dabartinė situacija netruks keistis.
Kiek žinau ir jaučiu, Bažnyčios vyresnybė tikrai nėra
prieš jaunus žmones, ir net priešingai - teko girdėti net
labai gerų atsiliepimų apie naujai atėjusius
vargonininkus. Ir tai - net ne Vilniuje, o provincijoje!
Dirva muzikiniam auklėjimui niekur neprapuolusi, ir
žmones prie kultūros vis dar traukia.
- Pabaigai: kaip manot, ar pirmiau turi rastis
gerų vargonininkų, ar gerų instrumentų? Kitaip
tariant, kas pirmas - višta ar kiaušinis?
- (Juokiasi)… Manau, pirmiau turėtų atsirasti
vargonininkas. Toks, kuris sugebėtų net ir prastesnius
vargonus taip prakalbinti, kad darytų įspūdį. O
atsiradęs geras instrumentas tik pažadintų naujas gero
vargonininko savybes, atskleistų brandą, praplėstų
mokykloje gautus įgūdžius. Šiais laikais vargonininkui
tenka neišvengiamai ugdytis tokias savybes kaip
energingumas ir aktyvumas, jis turėtų augdamas įgyti
organizacinių gebėjimų, mokėjimo patraukti ir
sudominti žmones.
- Palietėt išties įdomią temą: juk dauguma mūsų
lietuviškos vargonų mokyklos auklėtinių prie
prastesnių vargonų pasijunta lyg bejėgiai,
įkalinti...
- Man šiuo atveju labai padėjo darbas vargonų
dirbtuvėse, kuriose 25-erius metus išdirbau vargonų
restauratoriumi ir intonuotoju. Teko iščiupinėti daugelį
vargonų. Štai, Šv. Jonų bažnyčioje absoliučiai
kiekvienas vamzdelis yra mano rankomis šimtus kartų
čiupinėtas, išpjaustytos vadinamosios burnelės, tokiu
būdu juos suintonuojant. O provincijos parapijose
tekdavo susidurti ir su visai menkučiais vargonėliais -
dirbdamas su jais susidraugauji, pajunti, ką toks
instrumentas gali, kaip jaukiai galima juo muzikuoti.
Didžiulio repertuaro jais neparodysi, bet išmaniai
elgiantis net ir tokiais vargonais galima suintriguoti
klausytojus. Todėl aš ir vertinu juos, tegu kartais ir
prastus savo meistryste, ir nelabai patogius grojant. O ir
ką tai reiškia - nepatogu? Man šis terminas dar nuo
O.Šteinbergaitės pamokų neegzistuoja: “jei nepatogu, -
dirbk tol, kol taps patogu!”...