© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Dr. Rima Povilionienė, 2006
Vargonininkų konkursas: atskaitos taškas
ar dar viena pradžia jau įpusėjus?
Iškart po Šventų Velykų net penkias dienas iš eilės,
balandžio 17-21 d., Vilniaus Rotušėje ir Šv. Kazimiero
bažnyčioje vargonų gaudesys pirmiausia buvo skirtas ne
Kristaus Prisikėlimo šventei pažymėti ir reiškė ne
vargoninės muzikos koncertus (kaip bebūtų gaila, vis dar
itin retą reiškinį mūsų sostinėje), nors užsukti ir
pasiklausyti visų instrumentų karaliumi vadinamų
vargonų skambesio galėjo kiekvienas. Informacijos pro
šalį einantiems, tiesa, tarsi ir nebuvo, o klausytojai viduje
rinkosi irgi ne kokie atsitiktiniai smalsaujantys
prašalaičiai, pavyzdžiui, išgirdę bažnyčioje vidudienį
gaudžiant vargonus...
Didžiojo ketvirtadienio vakarą nutildytas dūdas, išaušus
džiugiai Prisikėlimo šventei, prakalbino I-ojo Jono Žuko
jaunųjų vargoninkų konkurso dalyviai. Konkurse (kurį
suorganizavo VšĮ “Naujasis vargonų forumas”), skirtame
žymaus išeivijos vargonininko Jono Žuko atminimui,
dalyvavo moksleiviai bei studentai iš Vilniaus, Kauno,
Klaipėdos, Marijampolės ir užsienyje studijuojantys
jaunieji Lietuvos vargonininkai, suskirstyti į dvi amžiaus
grupes.
Iš daugiau nei dešimties konkurse griežusių jaunųjų
vargonininkų tarptautinė komisija atrinko laureatus:
vyresniųjų grupėje I premija skirta Vilimui Norkūnui, II -
Monikai Stasiukėnaitei, III - Redai Gurklytei, diplomu
apdovanota Simona Šmigelskaitė. Jaunesniųjų grupėje
neskyrus pirmos premijos antrąją pasidalino Vaidas
Alaunė ir Povilas Padleckis, III premija teko Karolinai
Juodelytei, diplomai įteikti Simonai Liamo ir Ausmai
Sakalauskaitei. Specialiais prizais buvo apdovanoti ne tik
konkurse griežusieji (Vilimas Norkūnas, Giedrė
Prūselaitytė, Vaidas Alaunė, Povilas Padleckis) - atskiras
žiuri prizas buvo skirtas Kauno J.Gruodžio
konservatorijos dėstytojai Daliai Jatautaitei.
Lyginant Lietuvoje jau tradiciniu tapusį tarptautinį
vargonininkų konkursą, rengiamą kartu su
M.K.Čiurlionio pianistų konkursu, šis renginys pirmiausia
buvo skirtas tik Lietuvos jauniems vargonininkams, jų
tarpusavio galimybių ir talento palyginimui ar netgi
aukštesniosios ir aukštosios vargonavimo studijų pakopų
įvertinimui. Atrodytų, mėginta patyrinėti tą Lietuvoje
dėstomų vargonavimo studijų atskaitos tašką, kuris
tampa tramplinu į profesionalųjį muzikavimą.
Be galo svarbiu konkurso kriterijumi buvo žiuri
sudarymas - jaunų lietuvaičių grojimą vertino tarptautinis
vargono meno atstovų ratas. Pirmininke pakviesta Karin
Nelson, nepaprastai įdomi menininkė, vargonus ir
bažnytinę muziką studijavusi Geteborgo universitete,
vėliau klavesiną ir vargonus studijavusi Amsterdamo
konservatorijoje (Olandija), šiuo metu dėstanti vargonus
Geteborgo universitete bei vadovaujanti Geteborgo
universiteto Bažnytinės muzikos institutui. Beje,
vargonininkės Karinos Nelson solinio koncerto Vilniaus
Šv. Jonų bažnyčios vargonais buvo galima pasiklausyti
prieš tris metus vykusiame festivalyje “Vargonų vasara”.
Taip pat šioje žiuri dalyvavo vargonų grojimo meną
Latvijos muzikos akademijoje ir Rygos Katedros choro
mokykloje dėstanti, tuo pačiu aktyviai koncertuojanti
vargonininkė Vita Kalnciema, o iš Lenkijos pakviestas
Varšuvos muzikos akademijoje bei J.K.Elsnerio muzikos
gimnazijoje dėstantis vargonus, studijavęs Lozanos
konservatorijoje (Šveicarija), tarptautinių konkursų
laureatas Punsko lietuvis vargonininkas Romanas
Szlauźys. Komisijos vertinimo objektyvumą patvirtino ir
tai, jog iš Lietuvos į žiūri pakviesti muzikai, kurie Lietuvos
muzikos ir teatro akademijos, Kauno konservatorijos,
Marijampolės kolegijos auklėtinių-konkurso dalyvių
galėjo klausytis nešališkai - juos vertino Lietuvos
vargonininkai Balys Vaitkus ir Tomas Bakučionis.
Sakyčiau, komisijos sudarymas iš pedagogų ir
profesionalių vargonininkų ne tik iš Lietuvos, bet ir
Latvijos, Lenkijos bei Švedijos buvo itin profesionalus
konkurso organizatorių žingsnis. Kitų šalių žiuri nariai
Lietuvos jaunųjų vargonininkų galėjo klausytis tarsi iš
savo varpinės, palyginti su savo šalies vargonų meno
lygiu, pateikti išties objektyvių pastabų. Pavyzdžiui,
išklausęs konkurso dalyvius, Varšuvos muzikos
akademijos dėstytojas Romanas Szlauźys mūsų aukštosios
mokyklos studentų vargonininkų pasiruošimo lygį
šiandieninėje Lenkijoje prilygino tik žemesnės pakopos
muzikos mokyklų pasiekimams. Ir paradoksalu, į ką
Lenkijos vargonininkas atkreipė dėmesį - jog, atrodytų,
visiškai neatsitiktinai vyresniųjų grupėje pirmųjų premijų
laurai atiteko būtent ne Lietuvoje, o svetur
studijuojantiems jauniesiems muzikams. R.Szlauźio
nuomone, vienas svarbiausių užsienio šalyse
studijuojančio jaunimo pranašumų yra tai, jog studijos
suteikia pasitikėjimo ir savarankiškumo, atsiranda
galimybė prisiliesti prie įvairių instrumentų ar suvokti
vargonų įvairovę. Konkurse tai atskleidė, pavyzdžiui, kaip
dalyviai parinkdavo kūriniams registruotes - nuo
akivaizdžiai į akis krintančios absoliučios pedagogo
“kontrolės” ir bet kokių smulkmenų “sustygavimo” iki
paties dalyvio fantazijos ir profesionalumo, priimant
savarankišką sprendimą.
Deja, bet R.Szlauźio komentaras dėl galimybės kuo
daugiau ir dažniau groti įvairiais instrumentais skaudžiai
palietė mūsų šalies kasdienybę. Mat Lietuvos
vargonininkų situacijoje galima įžvelgti ir kitą medalio
pusę - kur šiandien Lietuvos muzikos ir teatro
akademijoje ar žemesnėse vargonų grojimo pakopose
studijuojantys atlikėjai turi galimybę laisvai reikštis ir
muzikuoti, rengti pasirodymus, pratintis prie scenos? Ne
paslaptis, jog muzikos akademijos vargonų klasėse
stovintys vargonai tinka tik praktikavimuisi ir teksto
mokymuisi. Pavyzdžiui, Latvijos vargonininkė Vita
Kalnciema savo studentams sudaro sąlygas palyginti
dažnai groti istoriniais Latvijos sostinės bažnyčiose
stovinčiais instrumentais, o Rygos katedros vargonai -
atviri įvairiems muzikiniams renginiams ir profesionaliai
vargonų muzikai. Kaip bebūtų, Lietuvoje galimybė
prisiliesti prie tikrojo instrumento, pajusti vargonų
gaudesio solidumą ar pažaboti bažnytinės akustikos
specifiką mūsų studentams vis dar problemiška. Nors
vien Vilniaus bažnyčiose veikiančių instrumentų turime
ne vieną ir ne du. Nors, kaip rodo renginiai Šv. Kazimiero
bažnyčioje, sekmadieninės muzikos su vargonais popietė
nestokoja populiarumo. Beje, dar neištrinti iš atminties
koncertai Vilniaus katedros vargonais, o Šv. Jonų
bažnyčioje stovi didingas romantinis instrumentas (tik jo
rekonstrukcijos darbų pridavimas užtruko...). Norisi
tikėti, jog galų gale baigsis užsitęsusi A.G.Casparini
vargonų Šv. Dvasios bažnyčioje restauracija ir iš naujo
prakalbintas instrumentas neliks vien liturgikos
palydovu...
Šis konkursas atskleidė, jog jauniems Lietuvos muzikams
pirmiausia galbūt reikėtų ugdyti gebėjimą savarankiškai
pažinti, prisitaikyti prie kaskart naujo instrumento (kaip
joks kitas instrumentas kiekvieni vargonai yra unikalūs ir
skirtingi). Prisiminus nuostabų atvejį, kai viename
Vokietijos kaimelyje vargonininkė prieš koncertą
susirinkusiems galėjo turtingai papasakoti apie savo
bažnyčios vargonus su smulkiomis jų pastatymo istorijos
detalėmis ir atskirų registrų pristatymu, norėtųsi, jog ir
Lietuvos vargonininkai lygiai taip pat “sirgtų” už savo
instrumentą.
Kaip ir galima tikėtis pasibaigus konkursui, šis renginys
lietuviškos vargonavimo mokyklos kasdienybę tarsi
“supurtė”, vieniems tapęs atskaitos tašku, kitiems -
savotišku savo jėgų išbandymu ar patvirtinimu.
Inicijuotas tarsi vietinės tarpusavio rungtynės, keliems iš
dalyvių J.Žuko konkursas atvėrė ir platesnius vandenis -
Giedrė Prūselaitytė gavo kvietimą dalyvauti “Vargonų
vasaros akademijoje 2006”, Vilimas Norkūnas gavo
kvietimą surengti solinį koncertą 2006 m. rugpjūčio 16 d.
Słupsko Šv. Jokūbo bažnyčios barokiniais vargonais - tai
specialusis Lenkijos vargonininkų prizas.